MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Begin jaren 90 waren de Japanse constructeurs bijzonder bedrijvig. Sportwagens hadden de wind in de zeilen en bij Mazda regende het nieuwe modellen. In 1991 was de MX-5 nog maar goed een jaar op de markt of hij kreeg er twee broers bij: de MX-3 en MX-6. Bovendien zag er nog een nieuwe RX-7 het daglicht.
Hoewel de pas voorgestelde MX-5 deed hopen dat Mazda achterwielaandrijving ging gebruiken voor de MX-3, gebeurde dat niet. De constructeur gebruikte als basis het platform van de 323. De kleine MX-3 kreeg dus designtrekken van die tijd, met zachte en ronde vormen. Weinig origineels dus. Hetzelfde liedje in het interieur, waar zwarte plastics en een klassieke presentatie het sportieve hart niet bepaald sneller deden slaan. Toch zaten de zetels vooraan goed omhullend en comfortabel. Achteraan waren de twee zitplaatsen eerder bestemd voor kinderen.
Technisch viel dit model op door een van de meest originele motoren van de laatste decennia: een 1,8 liter grote V6. Een kleine motor voor hoge toeren, met een vermogen van 133 pk bij 6.500 tpm. De rode zone begon bij 7.000 tpm, maar de begrenzer riep je nog 800 tpm verder een halt toe. Een karaktervolle motor dus.
In 1993 bood Mazda een instapversie aan. De V6 maakte plaats voor een banale viercilinder van 1,6 liter met 88 pk. De prestaties en de klank waren uiteraard heel wat minder. Een jaar later werd de viercilinder herbekeken voor zo’n twintig pk extra, waardoor hij overtuigender uit de hoek kwam.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.