Vergeten model: Vector W8, de obscure Amerikaan

Een supercar uit de jaren 90 die een topsnelheid haalde van 389 km/u? Nee, het gaat niet om de McLaren F1. Dit is het verhaal van de Vector W8.

  • Bervoets Wim
  • 19 september 2017

Vector is een Amerikaanse constructeur en het geesteskind van Gerald Wiegert. In de jaren 70 droomde Wiegert ervan om te concurreren met de Ferrari’s en Lamborghini’s die overal in Amerika het mooie weer maakten. Hij wilde een echte Amerikaanse supercar.

W2

In 1978 was het dan zover: Wiegert toonde een statische conceptcar, de W2. In 1979 had hij voldoende geld ingezameld om er een rijdend exemplaar van te maken. De motor? Een 5,7 liter grote V8, die meer dan 600 pk en 800 Nm produceerde. De topsnelheid, zo beweerde Wiegert, lag op 389 km/u… Tot 1987 leurde Vector overal rond met zijn W2, om geld in te zamelen om een beperkte productie te kunnen starten.

W8

Dat gebeurde pas in 1989 met de W8, een bescheiden upgrade van de W2. Die had een monocoque die deels uit aluminium bestond en een koetswerk dat bestond uit koolstofvezel en kevlar. De bedoeling was niet alleen om gewicht te besparen, maar ook om zo lang mogelijk mee te gaan.

Tot 1.200 pk…

Onder de motorkap stopte Vector een 6.0 V8 van Chevrolet-origine. Die werd aangeblazen door twee turbo’s en produceerde 625 pk en 880 Nm. De turbodruk kon ook worden opgevoerd, en dan zou de W8 tot 1.200 pk kunnen produceren… De motor was gekoppeld aan een drietrapsautomaat die ook manueel bediend kon worden. De topsnelheid van 389 km/u werd nooit officieel gemeten, de sprint naar 100 km/u duurde 3,9 seconden.

Agassi

In totaal werden er 19 exemplaren van de Vector W8 geproduceerd: twee prototypes en 17 klantenexemplaren. Een ervan werd gekocht door de tennisser Andre Agassi. De legende wil dat hij zijn exemplaar al wilde nog voor het goed en wel was afgewerkt. Vector drukte hem op het hart om er nog niet mee te rijden voor zijn W8 klaar was. Agassi deed het toch, viel in panne en… kreeg zijn aankoopprijs van 455.000 toenmalige Amerikaanse dollar gewoon terugbetaald.

Ruzie

De Vector W8 werd geproduceerd tot 1993. In zijn vier jaar durende carrière onderging hij enkele bescheiden evoluties: er verdwenen enkele luchthappers, de snuit werd wat lager gelegd en de achtervleugel werd aangepast. En na 1993? Dan kreeg Gerald Wiegert ruzie met geldschieter Megatech. Het bedrijf nam Vector over en ontsloeg Wiegert. Maar die vocht zijn ontslag aan en kreeg de rechten over “zijn” merk terug. Sinds 2008 zou Vector weer in productie zijn…

Vandaag

Een van de 17 productie-exemplaren strikken is geen evidentie. Je moet al je toevlucht zoeken tot exclusieve veilingen. Daar gaat slechts heel sporadisch een Vector W8 onder de hamer. De meest recente veiling leverde in 2014 275.000 dollar op.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km