Mercedes CLA Concept: de elektrische revolutie dankzij MMA

Met de CLA Concept kondigt Mercedes de toekomst van zijn elektrische modellen op het nieuwe MMA-platform aan. Een technische basis op 800 volt die misschien wel voor een revolutie zorgt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 september 2023
  • Elektrisch

Zoals beloofd is Mercedes afgezakt naar München met een conceptcar die de toekomstige familie van instapmodellen van het merk voorafgaat (Entry Luxury). En zoals het silhouet dat te zien was in de teaser al weggaf, is het wel degelijk de volgende CLA die schuilt onder de vormen van deze conceptcar, die gebouwd is op het modulaire MMA-platform (Mercedes Modular Architecture).

Vier modellen

Ola Källenius, de baas van Mercedes, maakt van de gelegenheid gebruik om te bevestigen dat de nieuwe instapfamilie van het merk "zal bestaan uit vier nieuwe modellen: een vierdeurscoupé, een shooting brake en twee geweldige SUV's".

Inspiratie van Vision EQXX

Op technisch vlak wil de CLA Concept enkele innovaties van Mercedes' elektrische manifest Vision EQXX vertalen naar massaproductie. Als elektrisch model waar deze conceptcar een voorbode van is, belooft de CLA onder meer een rijbereik van "meer dan 750 km" dankzij een recordverbruik van amper 12 kWh/100 km.

800 volt



De 800 V-architectuur van het MMA-platform belooft ook zeer snelle laadtijden. Meer concreet beweert Mercedes dat de CLA het equivalent van 400 km rijbereik kan bijladen in amper 15 minuten tijd, dankzij een maximaal snellaadvermogen van 250 kW.

175 kW en twee versnellingen

De CLA Concept is uitgerust met een enkele synchrone elektromotor met permanente magneet van 175 kW (238 pk), gekoppeld aan een transmissie met twee versnellingen. En hoewel deze CLA achterwielaandrijving heeft, laat Mercedes ook nog vallen dat het MMA-platform ook ontworpen is voor vierwielaandrijving - en dus ook voor meerdere elektromotoren.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Het model krijgt een nieuwe, meer efficiënte batterij en elektromotor.

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Het model is misschien een beetje in de vergetelheid geraakt, maar de eerste exemplaren van de Opel Frontera kunnen nu als oldtimer ingeschreven worden! Een model dat weleens gewild zou kunnen worden. We leggen uit waarom.

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Van een grote SUV tot een kleine roadster, langs een vierdeurs-GT en een SUV-coupé: dit is alles wat we al weten over de toekomstige modellen van Polestar.

Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

De elektrische EQ-familie van Mercedes telt tegenwoordig een breed scala aan modellen voor alle behoeften. Laten we de verschillende leden van deze familie eens overlopen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km