Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

Een klassieke look die nooit veroudert, prestaties op een hoog peil, een gekende en betrouwbare motor, ruimte voor je kinderen en een zekere stamboom: Prinses Ann heeft er acht gehad. Wat heb je meer nodig?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 december 2020
  • Divers

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

Reliant is in de eerste plaats gekend door zijn merkwaardige voertuigen met drie wielen, maar het merk heeft zich ook aan meer conventionele auto’s gewaagd. Nadat het aan het eind van de jaren ’50 als onderaannemer had gewerkt, lanceerde het in 1962 zijn eerste model met vier wielen. Het was een elegante coupé met een zescilindermotor van Ford.

Shooting brake waar een prinses verzot op was

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

In 1968 onthult het merk echter een curiosum: de Scimitar GTE. Deze keer is het geen coupé meer maar een shooting brake, ontworpen door Ogle. Technisch gezien was het ding best origineel: het gescheiden chassis was klassiek, maar het koetswerk was in glasvezel gemaakt, wat het gewicht van de 4,34 meter lange auto enigszins laag hield (1,1 ton). Onder de motorkap koos het merk nog maar eens voor een Ford-motor, namelijk een V6 van 3,0 liter die bijna 150 pk ontwikkelde. Het geheel wist zeker te overtuigen, ook in de hoogste kringen, want de dochter van de koningin van Engeland verzamelde ze.

Bijna 20 jaar

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

Doorheen de jaren liet Reliant het model discreet evolueren: de SE5 werd de SE5a in 1971 en onderging een aantal kleine uiterlijke retouches. In 1976 lanceerde het merk de volgende generatie SE6: die was moderner en praktischer en koos in 1980 eveneens voor een nieuwe V6 van Ford (2,8 liter). De Reliant was dan niet meer okselfris en kreeg het moeilijk om te verleiden met zijn concept dat uit de jaren ’60 stamde. Zes jaar later werd de productie gestaakt… Om het jaar erop, in 1987, weer te worden opgestart, maar dan onder een andere merknaam: Middlebridge. Maar dat is een heel ander verhaal voor een volgende keer.

Wat je moet weten:

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

- Reliant bouwde meer dan 4.300 SE5’s en minder dan 1.000 SE6’en.

- Er waren twee versnellingsbakken beschikbaar: handgeschakeld met vier versnellingen (overdrive als optie) en automatisch met drie verhoudingen. De eerste optie is uiteraard de fijnste.

- Het rijplezier is verleidelijk: de auto ligt heel goed op de weg, de besturing is precies en de Essex-V6 bulkt van het koppel en trakteert zijn passagiers op een mooie klank.

- Er zijn nauwelijks exemplaren met het stuur links gebouwd.

- De achterbank kan worden neergeklapt waardoor de Reliant een elegante bestelwagen wordt.

- Er was ook een cabrioversie, de GTC.

- Reken op 8.000 tot 20.000 euro afhankelijk van de staat, de versie en de versnellingsbak.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!

Volvo heeft zijn nieuwe elektrische 'baby-SUV' onthuld, de EX30

Volvo heeft zijn nieuwe elektrische 'baby-SUV' onthuld, de EX30

Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km