Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

Een klassieke look die nooit veroudert, prestaties op een hoog peil, een gekende en betrouwbare motor, ruimte voor je kinderen en een zekere stamboom: Prinses Ann heeft er acht gehad. Wat heb je meer nodig?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 december 2020
  • Divers
  • 2.021 weergaven

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

Reliant is in de eerste plaats gekend door zijn merkwaardige voertuigen met drie wielen, maar het merk heeft zich ook aan meer conventionele auto’s gewaagd. Nadat het aan het eind van de jaren ’50 als onderaannemer had gewerkt, lanceerde het in 1962 zijn eerste model met vier wielen. Het was een elegante coupé met een zescilindermotor van Ford.

Shooting brake waar een prinses verzot op was

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

In 1968 onthult het merk echter een curiosum: de Scimitar GTE. Deze keer is het geen coupé meer maar een shooting brake, ontworpen door Ogle. Technisch gezien was het ding best origineel: het gescheiden chassis was klassiek, maar het koetswerk was in glasvezel gemaakt, wat het gewicht van de 4,34 meter lange auto enigszins laag hield (1,1 ton). Onder de motorkap koos het merk nog maar eens voor een Ford-motor, namelijk een V6 van 3,0 liter die bijna 150 pk ontwikkelde. Het geheel wist zeker te overtuigen, ook in de hoogste kringen, want de dochter van de koningin van Engeland verzamelde ze.

Bijna 20 jaar

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

Doorheen de jaren liet Reliant het model discreet evolueren: de SE5 werd de SE5a in 1971 en onderging een aantal kleine uiterlijke retouches. In 1976 lanceerde het merk de volgende generatie SE6: die was moderner en praktischer en koos in 1980 eveneens voor een nieuwe V6 van Ford (2,8 liter). De Reliant was dan niet meer okselfris en kreeg het moeilijk om te verleiden met zijn concept dat uit de jaren ’60 stamde. Zes jaar later werd de productie gestaakt… Om het jaar erop, in 1987, weer te worden opgestart, maar dan onder een andere merknaam: Middlebridge. Maar dat is een heel ander verhaal voor een volgende keer.

Wat je moet weten:

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

- Reliant bouwde meer dan 4.300 SE5’s en minder dan 1.000 SE6’en.

- Er waren twee versnellingsbakken beschikbaar: handgeschakeld met vier versnellingen (overdrive als optie) en automatisch met drie verhoudingen. De eerste optie is uiteraard de fijnste.

- Het rijplezier is verleidelijk: de auto ligt heel goed op de weg, de besturing is precies en de Essex-V6 bulkt van het koppel en trakteert zijn passagiers op een mooie klank.

- Er zijn nauwelijks exemplaren met het stuur links gebouwd.

- De achterbank kan worden neergeklapt waardoor de Reliant een elegante bestelwagen wordt.

- Er was ook een cabrioversie, de GTC.

- Reken op 8.000 tot 20.000 euro afhankelijk van de staat, de versie en de versnellingsbak.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km