all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/4

Vergeten model: Reliant Scimitar GTE, de moeite waard

<span>Een klassieke look die nooit veroudert, prestaties op een hoog peil, een gekende en betrouwbare motor, ruimte voor je kinderen en een zekere stamboom: Prinses Ann heeft er acht gehad. Wat heb je meer nodig?</span>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

10 December 2020

Advertentie

20201210113318reliant(1).jpg

Reliant is in de eerste plaats gekend door zijn merkwaardige voertuigen met drie wielen, maar het merk heeft zich ook aan meer conventionele auto’s gewaagd. Nadat het aan het eind van de jaren ’50 als onderaannemer had gewerkt, lanceerde het in 1962 zijn eerste model met vier wielen. Het was een elegante coupé met een zescilindermotor van Ford.

Shooting brake waar een prinses verzot op was

20201210113319reliant(2).jpg

In 1968 onthult het merk echter een curiosum: de Scimitar GTE. Deze keer is het geen coupé meer maar een shooting brake, ontworpen door Ogle. Technisch gezien was het ding best origineel: het gescheiden chassis was klassiek, maar het koetswerk was in glasvezel gemaakt, wat het gewicht van de 4,34 meter lange auto enigszins laag hield (1,1 ton). Onder de motorkap koos het merk nog maar eens voor een Ford-motor, namelijk een V6 van 3,0 liter die bijna 150 pk ontwikkelde. Het geheel wist zeker te overtuigen, ook in de hoogste kringen, want de dochter van de koningin van Engeland verzamelde ze.

Bijna 20 jaar

20201210113321reliant(3).jpg

Doorheen de jaren liet Reliant het model discreet evolueren: de SE5 werd de SE5a in 1971 en onderging een aantal kleine uiterlijke retouches. In 1976 lanceerde het merk de volgende generatie SE6: die was moderner en praktischer en koos in 1980 eveneens voor een nieuwe V6 van Ford (2,8 liter). De Reliant was dan niet meer okselfris en kreeg het moeilijk om te verleiden met zijn concept dat uit de jaren ’60 stamde. Zes jaar later werd de productie gestaakt… Om het jaar erop, in 1987, weer te worden opgestart, maar dan onder een andere merknaam: Middlebridge. Maar dat is een heel ander verhaal voor een volgende keer.

Wat je moet weten:

20201210113321reliant(4).jpg

- Reliant bouwde meer dan 4.300 SE5’s en minder dan 1.000 SE6’en.

- Er waren twee versnellingsbakken beschikbaar: handgeschakeld met vier versnellingen (overdrive als optie) en automatisch met drie verhoudingen. De eerste optie is uiteraard de fijnste.

- Het rijplezier is verleidelijk: de auto ligt heel goed op de weg, de besturing is precies en de Essex-V6 bulkt van het koppel en trakteert zijn passagiers op een mooie klank.

- Er zijn nauwelijks exemplaren met het stuur links gebouwd.

- De achterbank kan worden neergeklapt waardoor de Reliant een elegante bestelwagen wordt.

- Er was ook een cabrioversie, de GTC.

- Reken op 8.000 tot 20.000 euro afhankelijk van de staat, de versie en de versnellingsbak.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie