Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Het Mini-gamma zit in volle bloei. Na de nieuwe Cooper (zowel als volledig elektrische versie en met een verbrandingsmotor) en de nieuwe Countryman (eveneens als elektrische versie of op benzine te krijgen), mogen we nu een gloednieuw model ontdekken met de naam Aceman. Het is de onrechtstreekse opvolger van de Clubman, die op pensioen wordt gestuurd, maar dit nieuwe model kiest voor een modieuzere koetswerkvorm: die van de compacte crossover/SUV.
De geplande komst van dit nieuwe compacte model in het Mini-gamma gaf de SUV Countryman de ruimte om een beetje uit te zetten. Het grootste model van Mini is namelijk nog eens 15 cm groter geworden met zijn nieuwe generatie, waarmee hij 4,45 m lang is geworden. Dat laat voldoende ruimte voor de Aceman, die dichter bij de grens van 4 meter blijft met zijn lengte van 4,07 m.
Mini zegt wel de binnenruimte van het hoekige SUV'tje te hebben gemaximaliseerd, met 5 echte zitplaatsen en een koffer van 305 liter. Klap je de achterbank neer (volgens een 40/60-verdeling), dan neemt het maximale laadvolume toe tot 1.005 liter. Een stuk praktischer dan de driedeurs Cooper. Ter vergelijking: de 3,86 m lange Mini Cooper biedt slechts 200 tot 800 liter aan koffervolume.
Het is geen verrassing dat de Mini Aceman het ronde OLED-scherm overneemt, een van de handelsmerken van deze nieuwe generatie Mini's. Ook hier meet het display 24 cm in diameter en dient het zowel als instrumentenpaneel en als centraal bedieningselement voor het infotainment.
De Mini Aceman deelt zijn technische basis met de elektrische Mini Cooper en beschikt dus ook over twee aandrijflijnen: de E en de SE. Die eerste combineert een batterij van 41,5 kWh met een elektromotor van 135 kW (184 pk) en 290 Nm. Daarmee is de Mini Aceman E al vrij vlot (0 tot 100 km/u in 7,9 seconden) en haalt hij een WLTP-autonomie van 310 km.
De Mini Aceman SE krijgt dan weer een elektromotor van 160 kW (218 pk) en 330 Nm koppel, met een wat grotere batterij van 54,2 kWh. Daarmee neemt de officiële WLTP-actieradius toe tot boven de grens van 400 km (406 km), met ook een iets snellere sprinttijd van 7,1 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid van beide versies is begrensd op 160 en 170 km/u.
Beide modellen hebben een boordlader van 11 kW om wisselstroom van een gewone laadpaal te verwerken. Voor snellaadsessies met gelijkstroom liggen de maximumvermogens op 75 kW voor de E en 95 kW voor de SE. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om van 10 tot 80% bij te laden in een dertigtal minuten tijdens een pitstop onderweg.
Mini geeft meteen ook al de prijzen mee van zijn nieuwe elektrische crossover. De Mini Aceman E is in België verkrijgbaar vanaf 36.500 euro. De sportievere Aceman SE, die ook wat verder rijdt, wordt dan weer aangeboden vanaf 40.500 euro.
Ben jij op zoek naar een Mini? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mini-zoekertjes nu hier:
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.