5 dingen die je moet weten over de Audi RS4 MK1, het koopje van de dag

De allereerste Audi RS4 (B5 voor de kenners) is een toekomstig verzamelaarsstuk. Bij zijn introductie in 2000 presteerde de gezinsbreak met zijn V6 biturbo van 380 pk als een Porsche 911. Hij was een echte revolutie en belooft vandaag een mooie toekomst als verzamelaarsobject, hoewel je hem op de kop tikt voor zo’n 25.000 euro.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 december 2020
  • Aankoop

1. Enkel als break

5 dingen die je moet weten over de Audi RS4 MK1, het koopje van de dag

In tegenstelling tot de S4, die verkrijgbaar was met een berlinekoetswerk, was de eerste generatie van de RS4 er enkel als break, of ‘Avant’ in Audi-taal. Het koetswerk onderging wel een forse testosteronkuur, met verbrede wielkasten, velgen van 18 duim en een voorbumper met drie indrukwekkende luchthappers.

2. Heel weinig exemplaren

5 dingen die je moet weten over de Audi RS4 MK1, het koopje van de dag

Als je naar een op zoek gaat, moet je geduld hebben. Tussen 2000 en 2002 zijn er namelijk slechts 6.030 exemplaren van gebouwd, waarvan de meeste grijs waren. Toch valt de zoektocht mee als je op internationale sites gaat kijken. Kijk gerust ook op onze zoekertjesafdeling voor het geval er een RS4 zou passeren.

3. Vaak heel veel kilometers

5 dingen die je moet weten over de Audi RS4 MK1, het koopje van de dag

De grote betrouwbaarheid van het model maakte dat zijn bestuurders flink wat kilometers maalden aan het stuur. Het is een beetje de keerzijde van de medaille. De meeste exemplaren hebben dus zeer hoge kilometerstanden (meer dan 200.000 kilometer). Zolang het onderhoud correct is gebeurd, wat je kan controleren met het onderhoudsboekje, mag dat geen probleem vormen.

4. Vraag naar de facturen

5 dingen die je moet weten over de Audi RS4 MK1, het koopje van de dag

De grootste kostenposten voor dit model zijn doorgaans banden, turbo’s, de koppeling, remmen en de distributie. Vis uit of die zaken recent zijn vervangen.

5. Vermijd tuningslachtoffers

5 dingen die je moet weten over de Audi RS4 MK1, het koopje van de dag

Het uitzonderlijk efficiënte vierwielaangedreven chassis was tegen veel meer opgewassen dan de standaard 380 pk. Daarom hebben heel wat exemplaren een dopingkuur gekregen. Voor de betrouwbaarheid en om verzekeringsredenen is het echter beter een puur origineel model te kopen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km