Banden krijgen duidelijker labelsysteem

In mei wordt een nieuw Europees bandenlabel ingevoerd.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 28 januari 2021
  • Onderhoud

Na de sector van de elektrische huishoudtoestellen moet nu ook de bandensector zich naar een nieuw labelsysteem schikken. De bedoeling is duidelijk: het etiket moet duidelijker leesbaar zijn en meer begrijpelijk voor de consument.

Banden krijgen duidelijker labelsysteem

De grootste nieuwigheid is de QR-code waarmee je via smartphone eenvoudiger toegang krijgt tot een nieuwe Europese databank. Naast deze code verschijnen ook een logo “winter” en een logo “ijs”. Op die manier kunnen banden voor de koudste maanden en die voor de meest noordelijke landen eenvoudig worden herkend. Het nieuwe etiket moet ook de naam van de constructeur vermelden, naast de maat en de snelheids- en laadindex. De grip, het rolgeluid en de rolweerstand worden onder een nieuwe vorm vermeld.

Banden krijgen duidelijker labelsysteem

Nieuwe schaal van A tot E

De leesbaarheid verbetert ook dankzij een nieuwe kleurenschaal, die korter is: in plaats van A tot G gaat ze nu van A tot E. De prestaties die met het verbruik te maken hebben (rolweerstand van de band) worden getoond in een graduele kleurschaal van groen (optimaal) tot rood (matig), terwijl een blauwe graduele schaal (ook A tot E) de gripeigenschappen op natte ondergrond weergeeft.

Deze schalen en alle informatie waar we het net over hadden zullen niet langer enkel op de verpakking van de band moeten worden vermeld, maar ook op elk document dat met het product te maken heeft en op de aankoopfactuur.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Continental.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km