Testen

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 17 april 2024
  • Skoda
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gigantische binnenruimte
  • Volwaardige 7-zitter
  • Benzine, diesel of PHEV
  • Comfort en geluidsisolatie
  • Onhandig formaat
  • Beetje lomp design
  • 1.5 eTSI mist kracht op de snelweg

Deze nieuwe Skoda Kodiaq, die kort op de technisch gerelateerde Superb volgt, heeft grote schoenen te vullen. Hoewel zijn voorganger een nieuw segment aanboorde voor Skoda, was het meteen een schot in de roos: in totaal zijn er meer dan 860.000 exemplaren verkocht. Het was dan ook de perfecte combinatie van een ingetogen design, een schappelijke prijs en een enorme binnenruimte (met tot 7 zitplaatsen!) die heel wat gezinnen aansprak. 

Langer, smaller, lager

Sterktes waar deze tweede generatie duidelijk aan heeft verdergewerkt. Vooral omdat deze nieuwe Kodiaq 2024 6,1 cm langer is geworden dan zijn voorganger, voor een totale lengte van 4,76 m. Voor de rest is de SUV niet gegroeid, integendeel: hij is nu 1,86 m breed (-1,8 cm) en 1,66 m hoog (-1,7 cm). De wielbasis is identiek gebleven, met 2,79 m, aangezien deze nieuwe Kodiaq nog steeds op hetzelfde MQB-platform staat, al is dit nu wel de nieuwe Evo-versie die bijvoorbeeld ook wordt gebruikt door de Volkswagen Passat en compactere modellen als de Skoda Octavia.

Minder subtiel

Je kan de nieuwe Kodiaq echter bezwaarlijk een evolutie noemen van het oude model. Het design is volledig nieuw en oogt wat massiever dan voorheen, al is de stroomlijn wel verbeterd om het verbruik te drukken. De gesplitste koplampen maken hun terugkeer, maar dan met fellere matrix-LED’s in een nieuwe vorm en verbonden door (optionele) LED-lichtjes in de grille. Op de flanken zien we een contrasterende C-stijl, die niet in elke kleur even geslaagd oogt. Achteraan zijn de lichtblokken aan elkaar verbonden, maar die streep onder de merknaam op de kofferklep is niet verlicht.

Smart Dials

Aan boord is het een bekend zicht – toch als je ook al eens in de nieuwe Skoda Superb hebt gezeten. Het dashboard komt dan ook grotendeels overeen, met een Virtual Cockpit van 10 inch, een centraal aanraakscherm van 10 tot 13 inch en de nieuwe Smart Dials. Dat zijn multifunctionele draaiknoppen die met een druk veranderen van modus, een beetje zoals Jaguar-Land Rover al een tijdje gebruikt. De zijdelingse knoppen dienen voor de temperatuur en zetelverwarming/-ventilatie, de middelste knop kan je programmeren met 4 uit een totaal van 6 verschillende functies. Het is ergonomischer dan alles via het aanraakscherm te moeten doen, maar je moet nog steeds je blik van de weg afwenden om te zien op welke functie de Smart Dial staat. 



Zeven (bijna) volwaardige zitplaatsen

Voor de rest ligt de nadruk aan boord op ruimte, heel veel ruimte. Vijf volwassenen passen probleemloos aan boord, ook als ze van het lange type zijn. De optionele derde zitrij is bruikbaarder dan ooit geworden, en hoewel de twee zitjes in de koffer nog altijd eerder gemaakt zijn voor kinderen, kan je er desnoods ook een minder grote volwassene in kwijt. Aan opbergruimte is er ook geen gebrek: het dubbele handschoenkastje is nog steeds aanwezig, en omdat de transmissiebediening nu aan de stuurkolom zit, is er meer ruimte in de middenconsole voor al je losse spullen.

Achter de derde zitrij is er nu nog steeds een bruikbare 340 liter aan bagageruimte ter beschikking (+ 70 liter ten opzichte van de eerste generatie). Klap je de twee laatste zitjes neer, dan heb je een 845 liter grote koffer, of 910 liter als je een vijfzitter hebt gekozen. Met alle zetels plat stijgt het volume zelfs tot 2.035 liter (2.105 liter voor de vijfzitter). De plug-inhybride Kodiaq iV is er enkel als vijfzitter en biedt 745 tot 1.945 liter aan bagageruimte.

Plug-inhybride, benzine of diesel

Daarmee schakelen we naadloos over op het motorenaanbod van de Skoda Kodiaq 2024. Naast de traditionele benzine- en dieselmotoren heeft de SUV nu voor het eerst ook een plug-inhybride aandrijflijn gekregen, die identiek is aan die van de Superb, VW Passat en Tiguan, om maar een paar voorbeelden te noemen. Dat betekent een 1.5 TSI-benzinemotor van 110 kW (150 pk) gekoppeld aan een elektromotor van 85 kW (116 pk) die in de DSG-automaat met zes versnellingen zit verwerkt. In totaal heb je 150 kW (204 pk) ter beschikking, en de batterij van 25,7 kWh (19,7 kWh bruikbaar) garandeert een elektrisch rijbereik van “meer dan 100 km” – de officiële homologatiecijfers volgen nog.

Maar het kan ook traditioneler onder de motorkap van de tweede generatie Kodiaq. Op benzine is er de 1.5 eTSI met 110 kW (150 pk), die dankzij zijn mildhybride ondersteuning nog wat zuiniger is geworden dan vroeger. Deze motor was de populairste keuze bij de vorige generatie, en zal naar verwachting nu ook het grootste deel van de verkopen op zich nemen. Een stapje hoger staat de 2.0 TSI van 150 kW (204 pk), die ook vierwielaandrijving krijgt. 

Op diesel zijn er twee 2.0 TDI’s te krijgen, van 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk). Ook hier heeft de krachtigere variant recht op vierwielaandrijving. Een DSG-automaat met 7 versnellingen is echter standaard op elke motorisatie. En ook de Kodiaq RS komt terug in 2025, naar verwachting met een 2.0 TSI-benzinemotor van 195 kW (265 pk), net als in de Superb. 

Hoogwaardig comfort

Onderweg toont de Kodiaq zich zelfs nog wat comfortabeler dan de Superb. De extra veerweg zorgt voor een iets zachtere demping en de nieuwe zetels, optioneel met massagefunctie en AGR-ergonomiecertificaat, zitten heerlijk en zijn uitgebreid instelbaar. Dankzij de uitstekende geluidsisolatie is het aangenaam kilometers malen aan boord van Skoda’s grootste SUV, zowel achter het stuur of als passagier.

Ben je op zoek naar rijplezier, dan is de Kodiaq misschien niet de beste keuze – toch zolang de RS-versie nog niet in het gamma zit. Begrijp ons niet verkeerd, de koetswerkcontrole is zeer goed voor elkaar en je kan de grote SUV best goed plaatsen in de bocht, met een duidelijk voelbaar verschil tussen de comfort- en sportmodus van de (optionele) DCC-ophanging. Maar echt leuk is het niet om deze gezinswagen pur sang aan een hoge snelheid door bochten te jagen, ook omdat de basismotoren kracht missen voor een auto van dit formaat.

Prijs Skoda Kodiaq 2024

Het volledige gamma van de Skoda Kodiaq 2024 is nog niet te bestellen, maar momenteel geldt een vanafprijs van 45.695 euro voor de 1.5 eTSI in de Family-uitvoering. De Corporate is meer gericht op fleetklanten en kost 1.285 euro extra (46.980 euro), waarvoor je wel het grotere infotainmentscherm, adaptive cruise control en nog enkele andere opties krijgt. Op de prijs van de plug-inhybride Kodiaq iV is het nog even wachten, maar alle versies zouden tegen de zomer van 2024 in het land moeten zijn.

Ons verdict

Zo betaalbaar als zijn voorganger is de Skoda Kodiaq 2024 niet meer, maar gezinnen op zoek naar ruimte kunnen nog altijd niet om zijn quasi onklopbare prijs-kwaliteitverhouding heen. De nieuwe Kodiaq is ruimer, comfortabeler, slimmer en beter uitgerust dan zijn voorganger. En er is dankzij de nieuwe plug-inhybride versie meer keuze dan ooit. Het is een rationele auto, maar wel een hele goeie.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Kodiaq? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Kodiaq-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km