Skoda Octavia: subtiele evoluties voor 2024

Never change a winning team, en Skoda heeft die leuze omarmd door de vierde generatie Octavia berline en break maar een beetje bij te werken voor deze facelift.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 februari 2024

Na de Kodiaq, Superb, Kamiq en Scala is het aan de Skoda Octavia om een (kleine) schoonheidskuur te ontvangen. De bestseller van het Tsjechische merk wordt daarmee 9 mm langer en geniet onder meer van een hertekende grille. Die sluit nu ook beter aan bij de nieuwe LED-matrixkoplampen die te zien zijn op het model. Lichtblokken die eveneens een opgefriste lichtsignatuur krijgen, en dat zowel voor- als achteraan.

ChatGPT en een groter scherm voor de Skoda Octavia

Aan boord krijgt de Octavia, naast enkele nieuwe bekledingsopties, standaard een centraal aanraakscherm van 10 inch, en optioneel eentje van 13 inch dat binnenkort ChatGPT gebruikt om de stemassistent van het merk (Laura) te versterken. De Tsjechische middenklasser krijgt ook enkele nieuwe 'Simply Clever'-accessoires, zoals een handig opbergvak tussen de achterzetels om kleine spullen en drinkflesjes van de passagiers op de achterbank in op te bergen.



Nog steeds op benzine en diesel

De gefacelifte Octavia geniet van maar liefst 8 verschillende aandrijflijnen. Op benzine is er om te beginnen een 1,5 liter-viercilinder van 115 pk en 220 Nm, of met 150 pk en 250 Nm. Beide vermogensversies kunnen gekoppeld worden aan zowel een manuele zesversnellingsbak als aan een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en een milde hybridisering op 48 V. De Octavia kan ook worden uitgerust met een 2.0 TSI die zijn 204 pk en 320 Nm verdeelt onder de vier wielen, al is deze motor er pas vanaf 2025. Op diesel is er enkel een 2.0 TDI als optie. Die is beperkt tot 115 pk en 300 Nm als je hem koppelt aan een manuele zesbak, maar kan ook 150 pk en 360 Nm leveren met een DSG-automaat met 7 versnellingen. Maar dat is nog niet alles...

20 pk extra voor sportievere Octavia RS

De Skoda Octavia RS is namelijk ook nog steeds van de partij! De sportversie is echter alleen nog maar te krijgen met dezelfde 2 liter-viercilinder op benzine als in de Golf GTI. Een motor die 20 pk heeft gewonnen voor een totaal van 265 pk en 370 Nm. Deze cavalerie wordt afgevuurd op de voorwielen van de Tsjech via een 7-traps DSG met een elektronisch sperdifferentieel. En naast deze vermogensboost geniet de Octavia RS ook van een nieuwe uitlaat met een sportiever geluid.



Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km