Bestuurders van deze merken veroorzaken meer ongevallen

Volgens een Britse studie veroorzaken BMW-, Porsche- en Subaru-bestuurders vaker ongevallen. Maar het zou niet hun eigen schuld zijn...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 23 november 2023
  • Veiligheid

Een studie gebaseerd op gegevens van meer dan 400.000 ongelukken in het Verenigd Koninkrijk, inclusief "riskante of agressieve manoeuvres", heeft aangetoond dat bestuurders van een BMW, Porsche of Subaru vaker ongevallen veroorzaken. Ze hebben de tendens om sneller te rijden, in te halen over een volle lijn of om door rood te rijden.

De schuld van de reclame?

Volgens dit Britse onderzoek zijn de bestuurders van deze merken echter niet per se schuldig aan deze trend. Hun rijgedrad zou veroorzaakt worden door de merken zelf, en meer in het bijzonder door hun marketingafdelingen. Volgens Alan Tapp, professor sociale marketing aan de Universiteit van West-England en co-auteur van het onderzoek, komt de reden waarom deze bestuurders zo agressief rijden door de reclame van bepaalde constructeurs die de nadruk legt op de prestaties van de wagens, of op het "verleggen van grenzen".

Complex probleem

De realiteit is natuurlijk veel complexer, zoals Tapp uitlegt: "Kiezen agressieve bestuurders voor bepaalde auto's, of maken de merken zelf de zaken erger? Moeten we dan druk uitoefenen op de constructeurs en de overheid om na te gaan hoe moderne marketingtechnieken een negatief effect kunnen hebben op de verkeersveiligheid?" Een vraag die het overwegen waard is...

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km