Car-Pass: binnenkort ook een digitaal onderhoudsboekje!

De Car-Pass evolueert verder. Het wordt onder andere ook een digitaal onderhoudsboekje.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 december 2022
  • Onderhoud

De Kamer heeft unaniem een wetsvoorstel goedgekeurd over de wetgeving rond de ‘Car-Pass’. Vanaf 1 juli 2023 zijn er heel wat wijzigingen gepland.

Praktische en statistische aspecten

Deze evoluties houden een praktisch voordeel in voor professionals in de sector: bedrijven zullen de kilometerstanden aan Car-Pass kunnen doorgeven op basis van de nummerplaat in plaats van het chassisnummer om zo de procedure te vergemakkelijken. De nieuwe wet bepaalt ook dat de door Car-Pass verzamelde gegevens kunnen worden gebruikt voor studies en statistieken. "Maar niet alles zal toegestaan zijn. Aan het gebruik van deze gegevens worden zeer strenge voorwaarden gesteld," zegt Michel Peelman, directeur van Car-Pass, gerust. Alleen bepaalde instanties (universiteit, administratie, enz.) zullen er toegang toe hebben en alleen voor niet-commerciële doeleinden. Bovendien wordt de verstrekte informatie geanonimiseerd.

WLTP-rijbereik



Ook vanaf 1 juli 2023 zal de Car-Pass het WLTP-rijbereik van elektrische modellen vermelden. Deze informatie wordt toegevoegd aan de nu al gepubliceerde informatie, zoals de kilometerstand, gehomologeerde CO2-uitstoot, Euronorm, datum van eerste inschrijving, controle na een ongeval of terugroepacties die nog openstaan voor het voertuig.

Digitaal onderhoudsboekje

Bovendien moeten autobedrijven vanaf 1 januari 2024 naast de kilometerstand ook een beschrijving geven van de werkzaamheden die aan het voertuig zijn uitgevoerd. De Car-Pass zal op die manier verder evolueren om een digitaal onderhoudsboekje te worden, naast een middel om kilometerfraude te bestrijden. De beschrijvingen van de uitgevoerde werkzaamheden kunnen gemakkelijk geconsulteerd worden door de unieke QR-code op elke Car-Pass te scannen.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km