Elektrische auto: vaker naar de garage, minder kosten

Uit een studie in Nederland blijkt dat eigenaars van elektrische auto’s iets vaker naar de garage moeten, maar daarbij wel minder geld kwijt zijn.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 23 maart 2022
  • Kosten

De Nederlandse sectorfederatie van garagehouders Bovag en de vereniging van auto-invoerders RAI trekken een opmerkelijke conclusie uit hun jaarlijkse ‘aftersales-studie’. Daaruit blijkt immers dat eigenaars van elektrische wagens vaker naar de dealer moeten voor een technische ingreep: gemiddeld 1,76 keer per jaar in vergelijking met 1,69 keer voor het gemiddelde van alle auto’s.

Toch gaat het niet noodzakelijk om meer technische mankementen. De meest logische verklaring is het feit dat ook bandenwissels meegenomen worden in de studie. Aangezien elektrische auto’s vaker door bedrijven gekocht worden, en daardoor over het algemeen intensiever gebruikt worden en de wissel van zomer- naar winterbanden over het algemeen via de garage verloopt, loopt het aantal bezoeken aan de dealer hoger op.

Wel goedkoper

Maar ondanks het feit een elektrische auto in Nederland dus iets vaker bij de dealer staat, kosten die bezoeken wel minder. Eigenaars van een auto met verbrandingsmotor waren in 2021 gemiddeld 529 euro kwijt aan onderhoud en reparaties, terwijl dat bedrag voor eigenaars van elektrische auto’s slechts 340 euro bedroeg. Gemiddeld komt dat neer op een prijs per passage van 193 euro voor elektrische auto’s tegen 313 euro voor benzines, diesels en hybrides. Die prijzen zijn trouwens niet 100% vergelijkbaar met de prijzen in België, want in Nederland gebeurt de keuring ook door de garage en niet in een keuringsstation, waardoor de factuur (zowel voor elektrische auto’s als exemplaren met een verbrandingsmotor) hoger is dan bij ons.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: TheMotorOmbudsman.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km