Euro NCAP wil meer knoppen en minder schermen

Komen de goede oude fysieke knoppen weer terug in auto's voor de veiligheid? Als het van Euro NCAP afhangt wel!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 06 maart 2024
  • Veiligheid

Tegen 2026 moet er een nieuwe Euro NCAP-regel in werking treden. Die zal voertuigen afstraffen die geen aparte fysieke knoppen of schakelaars hebben om bepaalde basisfuncties mee te bedienen, zoals de knipperlichten, alarmlichten, de claxon, de ruitenwissers of de noodoproepfunctie. Die laatste is verplicht sinds 2018 en kan worden gebruikt bij een ernstig ongeval om direct contact op te nemen met de hulpdiensten. Al deze bedieningen mogen wel verschillende vormen aannemen: drukknoppen, draaiknoppen of hendels.

"Overmatig gebruik van aanraakschermen is een probleem"

Matthew Avery, directeur van strategische ontwikkeling bij Euro NCAP, wijst erop dat "het overmatig gebruik van aanraakscherm een probleem vormt. Bijna alle autoconstructeurs verplaatsen essentiële bedieningselementen naar de centrale aanraakschermen en verplichten bestuurders daarmee hun ogen van de weg te halen, wat het risico op ongevallen vergroot door afleiding. De nieuwe Euro NCAP-tests voor 2026 zullen constructeurs aanmoedigen om aparte fysieke bedieningselementen te gebruiken voor basisfuncties, waardoor de tijd wanneer er weggekeken wordt van de weg wordt verminderd en veiliger rijden wordt bevoordeeld."

Te korte lijst van verplichte knoppen...

Helaas lijkt de lijst met fysieke bedieningselementen waar de Europese veiligheidsinstantie om vraagt nog veel te kort. Op dit moment hebben zowat alle nieuwe auto's, hoewel ze al zijn overladen met schermen, al aparte fysieke bedieningen voor deze functies. Zelfs de Tesla Model 3 Highland, Model S en Model X, die hun hendels achter het stuur hebben weggedaan, hebben nog steeds knoppen voor hun knipperlichten en alarmlichten, de claxon en de ruitenwissers. Het valt nog te bezien hoe deze nieuwe regels zullen worden geïmplementeerd. Zullen constructeurs echte knoppen nodig hebben om de maximale 5 Euro NCAP-sterren te kunnen behalen?

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km