Honda
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
Komen de goede oude fysieke knoppen weer terug in auto's voor de veiligheid? Als het van Euro NCAP afhangt wel!
Tegen 2026 moet er een nieuwe Euro NCAP-regel in werking treden. Die zal voertuigen afstraffen die geen aparte fysieke knoppen of schakelaars hebben om bepaalde basisfuncties mee te bedienen, zoals de knipperlichten, alarmlichten, de claxon, de ruitenwissers of de noodoproepfunctie. Die laatste is verplicht sinds 2018 en kan worden gebruikt bij een ernstig ongeval om direct contact op te nemen met de hulpdiensten. Al deze bedieningen mogen wel verschillende vormen aannemen: drukknoppen, draaiknoppen of hendels.
Matthew Avery, directeur van strategische ontwikkeling bij Euro NCAP, wijst erop dat "het overmatig gebruik van aanraakscherm een probleem vormt. Bijna alle autoconstructeurs verplaatsen essentiële bedieningselementen naar de centrale aanraakschermen en verplichten bestuurders daarmee hun ogen van de weg te halen, wat het risico op ongevallen vergroot door afleiding. De nieuwe Euro NCAP-tests voor 2026 zullen constructeurs aanmoedigen om aparte fysieke bedieningselementen te gebruiken voor basisfuncties, waardoor de tijd wanneer er weggekeken wordt van de weg wordt verminderd en veiliger rijden wordt bevoordeeld."
Helaas lijkt de lijst met fysieke bedieningselementen waar de Europese veiligheidsinstantie om vraagt nog veel te kort. Op dit moment hebben zowat alle nieuwe auto's, hoewel ze al zijn overladen met schermen, al aparte fysieke bedieningen voor deze functies. Zelfs de Tesla Model 3 Highland, Model S en Model X, die hun hendels achter het stuur hebben weggedaan, hebben nog steeds knoppen voor hun knipperlichten en alarmlichten, de claxon en de ruitenwissers. Het valt nog te bezien hoe deze nieuwe regels zullen worden geïmplementeerd. Zullen constructeurs echte knoppen nodig hebben om de maximale 5 Euro NCAP-sterren te kunnen behalen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!
De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.