Koopje van het moment: Honda Prelude '4' (1991-1997), prijzen stijgen zoals een VTEC toeren maakt!

We schrijven begin jaren '90, Honda staat aan de top van zijn kunnen! De legendarische prestaties van Ayrton Senna op de F1-circuits kent iedereen. En op de weg legt Honda de allergrootste namen het vuur aan de schenen met zijn NSX, die zelfs sommige Duitse en Italiaanse referenties aan het wankelen brengt! Op een meer bereikbaar niveau, geeft ook de Prelude blijk van veel originaliteit...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 februari 2023
  • Aankoop

De Prelude ziet eind jaren '70 het licht. Oorspronkelijk beschouwde iedereen hem als een “opgesmukte” coupé-versie van de Accord berline maar, naarmate de generaties elkaar opvolgden, kreeg de coupé een eigen persoonlijkheid. De vierde generatie zou dat helemaal bevestigen! Die zou eerst nog voorbehouden blijven aan de Amerikaanse markt maar vindt in 1992, amper één jaar na zijn lancering, al snel de weg naar Europa. In die tijden is de coupé-markt druk bezet, met de BMW 3 Reeks Coupé als smaakmaker, maar Honda rekent op de verbluffende technische kenmerken en het gespierde design van zijn Prelude om een vuist te kunnen maken...

4 sturende wielen!

Eerste wat opvalt aan de Prelude is zijn (in bepaalde motorversies) 4WS-onderstel met 4 sturende wielen. Onder de 30 km/u sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, en eens boven die snelheid sturen ze in dezelfde richting mee – natuurlijk in een kleinere hoek. Stabiliteit en wendbaarheid in één. En hoe zit het met het vermogen? In Europa doet de Prelude het in een eerste fase met twee motoren: een 2.0 en een 2.2 viercilinder met achtereenvolgens 133 en 160 pk. Niet slecht, maar Honda kan veel beter...   

Sensationele VTEC!

Dat extra pigment komt er in 1993 met de 2.2 liter VTEC-motor. Zijn specifieke vermogen mag dan wel bescheiden lijken (desalniettemin 185 pk), maar zijn temperament laat niemand onbewogen. De VTEC wordt midden in zijn toerentalbereik wakker en schiet dan als een bezetene naar 7.500 t/min bij een opwindende soundtrack! Dat karakter spreekt elke autoliefhebber aan, ook al blijven de prestaties naar hedendaagse normen middelmatig: 0-100 km/u in 7,5 sec en 228 km/u topsnelheid...

Vandaag

Deze Honda mag dan wel verbazend veel technologie aan boord hebben, zijn betrouwbaarheid blijft even indrukwekkend! Daar ligt de échte kracht van Honda, maar... die onverwoestbare reputatie heeft er ook voor gezorgd dat veel exemplaren ten prooi zijn gevallen aan ontoereikend onderhoud. En als kind van de 'nineties', kreeg de Prelude 4 ook af te rekenen met de tuning-gekte. Vaak pover onderhouden, duur om te herstellen als het toch misgaat, en vaak omgebouwd: de Prelude raakte zo al snel in de vergeethoek... Tot vandaag dus, want originele exemplaren in perfecte staat zien hun waarde nu snel stijgen. Het zal niet verbazen dat vooral de 2.2i VTEC het meest gezocht wordt, en nu in mooie staat al meer dan 7.000 euro haalt. Een absoluut koopje, gezien het potentieel van de auto! 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Honda? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km