Laadpalen: supermarkten dragen hun steentje bij!

Aldi heeft net aangekondigd dat het 900 laadpalen zal plaatsen in België tegen eind 2024.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 14 november 2023
  • Ecologisch

Het is inmiddels duidelijk dat ons wagenpark steeds meer geëlektrificeerd wordt, waardoor de aanwezigheid van laadpalen een steeds overtuigender verkoopsargument wordt voor supermarktketens. Er zijn dan ook meer en meer laadpunten te vinden op de parkings van supermarkten over heel het land. En het is Lidl die hierin vooroploopt. De Duitse keten gebruikt ze namelijk al sinds 2012! Vandaag zijn er 254 laadpunten beschikbaar op de parkings van de Belgische supermarkten van Lidl, maar dat moeten er 600 worden tegen 2025.

Nog een voortrekker op dit gebied: de Belgische Colruyt-groep. Over 5 à 6 jaar wil de keten namelijk 10.000 laadpunten hebben voor elektrische wagens! Vandaag zijn er bijna 950, verdeeld over zo'n 280 winkels. Delhaize is er ook aan begonnen en bundelt de krachten met Electra. 20 winkels worden tegen het einde van het jaar voorzien van laadpunten, maar het doel ligt vast op 1.200 stuks in totaal.

Aldi, die nog wat in te halen heeft maar inmiddels wel op de kar is gesprongen, heeft de koe bij de horens gevat en kondigt vandaag aan dat het 900 laadpunten wil hebben tegen het einde van volgend jaar. De Duitse lowcostsupermarktketen voegt eraan toe dat er zowel snelladers (60 tot 120 kW) als gewone laadpalen (11 tot 22 kW) voorzien zullen worden, allemaal gevoed door groene stroom.

En hoe zit het met Carrefour? Voor de Franse reus zijn de zaken iets ingewikkelder. Carrefour België is namelijk niet de eigenaar van zijn winkels. De groep heeft wel een akkoord gesloten met Redevco en Shell om bijna 500 laadpalen te installeren tegen 2026. Een zeventigtal van die laadpalen zijn reeds geïnstalleerd.

Tenslotte heeft de toename van het aantal elektrische wagens ervoor gezorgd dat opladen bij de supermarkt in de meeste gevallen niet meer gratis is. Aldi gaat bijvoorbeeld 0,55 euro/kW rekenen voor zijn trage laders en 0,70 euro/kW voor zijn snelladers. Prijzen die regelmatig zullen worden herzien om ze marktconform te houden.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Lidl Belgique.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km