Honda
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
In zijn huidige vorm willen de MR en de PS er niet van weten.
De situatie rond het rijbewijs met punten neemt een stevige bocht. Nochtans stonden alle lichten in november nog op groen, met de ministers van Justitie, Mobiliteit en Binnenlandse Zaken die het eens waren over een raamakkoord. Maar nu is het rijbewijs met punten, ondanks dat akkoord, het onderwerp van een politiek steekspel. In die mate zelfs dat de Franstalige liberalen en socialisten verklaard hebben dat het project ‘dood en begraven’ is. Ter herinnering: het rijbewijs met punten staat in het regeerakkoord van Vivaldi, met als doel “een structurele aanpak tegen aanhoudend recidivisme” aan het stuur.
België is één van de uitzonderingen in Europa. Er zijn immers nog maar weinig landen die het rijbewijs met punten nog niet in het leven geroepen hebben. En tegelijkertijd is ons land één van de slechte leerlingen op het vlak van wegdoden, met een sterftecijfer van 56 doden per miljoen inwoners in 2019, tegen 51 als Europees gemiddelde.
De PS en MR hebben daarentegen wel samen een tegenvoorstel neergelegd om te strijden tegen wie zich blijft misdragen in het verkeer. Een “alternatief voorstel” dat de nadruk legt op het identificeren van recidivisten, het aantal controles op de weg op wil drijven, inzetten op sensibilisering en het accent leggen op alternatieve straffen en hardere sancties bij zware ongevallen.
Voor de twee Franstalige partijen bevat het huidige voorstel teveel lacunes: het is geen goede manier om te vechten tegen recidivisme, het is niet efficiënt in de strijd om het aantal doden op de weg te doen dalen, en het voorbeeld uit Frankrijk zou aantonen dat het systeem gestraft chauffeurs niet belet om te rijden zonder rijbewijs. Voor een aantal mensen zou “zonder voertuig zitten de sociale doodsteek betekenen”. Over het algemeen hield het voorstel dus geen rekening met de realiteit van mensen waarvoor de auto onmisbaar is in het dagelijks leven, voor privaten en professionele verplaatsingen, vooral buiten de stad.
Hoe moet het nu verder? Het voorstel rond het rijbewijs met punten geniet nog steeds de steun van de Vlaamse partijen en van Ecolo. Vijf op de zeven Vivaldi-partijen dus. En het zal binnenkort ongetwijfeld voor nieuwe discussies zorgen.
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!
De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.