Tesla Model S en X: binnenkort minder duur?

De twee Amerikaanse EV's krijgen een nieuwe instapversie die goedkoper wordt verkocht in de Verenigde Staten.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 17 augustus 2023
  • Kosten

Tesla heeft recent de Amerikaanse configurator van de Model S en X aangepast. Het merk heeft er namelijk een nieuwe Standard Range-versie aan toegevoegd, naast de klassieke (Long Range) en Plaid-versies. Als Standard Range heeft de Model S voortaan een rijbereik van 320 mijl, ofwel iets meer dan 510 km, en sprint hij van 0-100 km/u in 3,7 seconden. De Model X SUV haalt op zijn beurt 269 mijl per laadbeurt (iets meer dan 430 km) en bereikt de 100 km/u in 4,4 seconden.

Elektronisch beperkt

De nieuwe Standard Range-varianten zijn in de praktijk echter technisch identiek aan de Model S en X 'Long Range' (ook al worden ze niet meer zo genoemd). Ze hebben dezelfde batterij en dezelfde twee elektromotoren. De capaciteit en het vermogen wordt simpelweg elektronisch begrensd, iets wat Tesla ook heeft bevestigd aan onze conculega's van Electrek. Zou het merk azen op een betalende upgrade of een abonnement om de prestaties en/of de actieradius (tijdelijk) te verbeteren? We zullen het zien...

 

10.000 dollar goedkoper

Momenteel zijn de Tesla Model S en X Standard Range enkel te zien op de Amerikaanse site van het merk. Ze kosten 10.000 dollar minder dan de klassieke verianten. De Model S Standard Range wordt verkocht vanaf 78.490 dollar, terwijl de Model X Standard Range een vanafprijs heeft van 88.490 dollar. We kunnen ons inbeelden dat deze nieuwe versies binnenkort ook bij ons worden verhandeld, helaas voor een waarschijnlijk flink hogere prijs dan in hun thuisland. Toch zouden we rekenen op of rond de 100.000 euro. Momenteel kost de goedkoopste Model S in ons land namelijk 108.470 euro.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Tesla? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Tesla-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Courtesy of Tesla, Inc & Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km