Honda
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!
Het Japanse Toyota is waarschijnlijk de autobouwer die het meest gelooft in de toekomst van waterstof in de autosector. Deze energiedrager, die enkel waterdamp uitstoot wanneer hij gebruikt wordt, is een mooi alternatief voor conventionele elektrische batterijen.
Het probleem is dat het niet de gemakkelijkste brandstof is om een auto aan te drijven. Het gas heeft een lage dichtheid en de hogedruktank voor waterstof neemt in een auto dus nogal wat plaats in. Verder is er een brandstofcel, een bufferbatterij, een systeem van leidingen en geavanceerde elektronica. Bovendien wordt een waterstofvoertuig niet op dezelfde manier getankt als één op conventionele brandstof. Het gas is zeer ontvlambaar en wordt onder druk getransporteerd, en verdeeld via pompen die uitgerust zijn met een zo goed als onverwoestbare infrastructuur. Dit alles betekent dat het gas met de grootste zorg behandeld moet worden.
In het licht van deze struikelblokken hebben Toyota en dochteronderneming Woven Planet geprobeerd het gebruik van waterstof praktischer te maken. Zo ontstond het idee om het in de vorm van verwisselbare en draagbare capsules aan te bieden. Dat concept is natuurlijk bedoeld om het gebruik van voertuigen die op het gas rijden te vergemakkelijken, maar het zou ook heel wat andere toepassingsmogelijkheden kunnen hebben, vooral in huis. Prototypes worden op dit moment uitvoerig getest met het oog op hun validering, waardoor ze op industriële schaal geproduceerd zouden kunnen worden.
In de praktijk zijn deze capsules relatief compact (400 mm x 180 mm), licht (5 kg), verwisselbaar en makkelijk te vervangen, en kunnen ze dus gebruikt worden om afgelegen of moeilijk toegankelijke plaatsen te bevoorraden. Toyota verzekert dat dit concept in verschillende afmetingen kan worden uitgevoerd. Het zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om een gebouw van elektriciteit te voorzien in plaats van een traditionele generator. Het Franse bedrijf NAMX werkt trouwens aan een ongeveer gelijksoortig concept in samenwerking met Pininfarina.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.