Vierseizoensbanden zijn populairder dan ooit

Maar zijn ze ook het wondermiddel voor ons klimaat?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 november 2023
  • Veiligheid

Er speelt zich een kleine revolutie af binnen de bandenmarkt in België. In oktober vertegenwoordigden vierseizoensbanden namelijk meer dan 40% van de verkoop bij Auto 5, tegenover slechts 15% voor winterbanden en 45% voor zomerbanden... en dat middenin de herfst! Dat blijkt uit een reportage van onze conculega's van SudInfo. Het is dus duidelijk dat vierseizoensbanden populairder zijn dan ooit. Ter vergelijking: in 2015 vertegenwoordige dit type band nog maar 2% van de markt in België. De belangrijkste reden hiervoor is dat het aanbod aan vierseizoensbanden vandaag een stuk groter is, en dat hun prestaties ook aanzienlijk zijn verbeterd de afgelopen jaren. Bovendien zijn veel Belgen gecharmeerd door het idee om niet meer elke 6 maanden van banden te moeten wisselen.

Vierseizoensbanden, de juiste keuze?

Maar de vraag blijft: zijn vierseizoensbanden een volwaardig alternatief voor banden die specifiek voor de winter zijn ontwikkeld? Het antwoord is ja, op voorwaarde dat ze voorzien zijn van het 'Three Peak Mountain Snow Flake'-logo (3PMSF) en dat je je vooral verplaatst binnen een gebied waar het maar zelden vriest of sneeuwt, zoals in het grootste deel van ons land. Trek je regelmatig naar de bergen of woon je in een hoog gebied, dan is het echter beter om te investeren in een set winterbanden.

Die bieden een betere grip bij lage temperaturen dankzij een specifiek rubbermengsel. Daarmee wordt ook de remafstand verkleind op besneeuwde of beijzelde wegen. In België zijn winterbanden niet verplicht, maar ze worden wel aanbevolen zodra de temperatuur onder de 7 graden zakt. Maar het moge duidelijk zijn dat, bij gebrek aan winterbanden, het nog steeds beter is om tijdens de winter voor vierseizoensbanden te kiezen dan om verder te rijden op zomerbanden!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Pirelli.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km