Maserati
Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!
Maar zijn ze ook het wondermiddel voor ons klimaat?
Er speelt zich een kleine revolutie af binnen de bandenmarkt in België. In oktober vertegenwoordigden vierseizoensbanden namelijk meer dan 40% van de verkoop bij Auto 5, tegenover slechts 15% voor winterbanden en 45% voor zomerbanden... en dat middenin de herfst! Dat blijkt uit een reportage van onze conculega's van SudInfo. Het is dus duidelijk dat vierseizoensbanden populairder zijn dan ooit. Ter vergelijking: in 2015 vertegenwoordige dit type band nog maar 2% van de markt in België. De belangrijkste reden hiervoor is dat het aanbod aan vierseizoensbanden vandaag een stuk groter is, en dat hun prestaties ook aanzienlijk zijn verbeterd de afgelopen jaren. Bovendien zijn veel Belgen gecharmeerd door het idee om niet meer elke 6 maanden van banden te moeten wisselen.
Maar de vraag blijft: zijn vierseizoensbanden een volwaardig alternatief voor banden die specifiek voor de winter zijn ontwikkeld? Het antwoord is ja, op voorwaarde dat ze voorzien zijn van het 'Three Peak Mountain Snow Flake'-logo (3PMSF) en dat je je vooral verplaatst binnen een gebied waar het maar zelden vriest of sneeuwt, zoals in het grootste deel van ons land. Trek je regelmatig naar de bergen of woon je in een hoog gebied, dan is het echter beter om te investeren in een set winterbanden.
Die bieden een betere grip bij lage temperaturen dankzij een specifiek rubbermengsel. Daarmee wordt ook de remafstand verkleind op besneeuwde of beijzelde wegen. In België zijn winterbanden niet verplicht, maar ze worden wel aanbevolen zodra de temperatuur onder de 7 graden zakt. Maar het moge duidelijk zijn dat, bij gebrek aan winterbanden, het nog steeds beter is om tijdens de winter voor vierseizoensbanden te kiezen dan om verder te rijden op zomerbanden!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.
De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.