Renault
De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.
Er zijn drie redenen waarom elektrische wagens op middellange termijn goedkoper zullen worden.
Momenteel zijn constructeurs zoals Volkswagen en Ford gedwongen om de productie van hun elektrische modellen te beperken omdat er onvoldoende vraag is. De prijzen van deze nieuwe modellen blijven hoog, wat ongetwijfeld heel wat mensen en huishoudens afschrikt die liever kiezen voor auto's met traditionele of hybride aandrijflijnen, die nog steeds betaalbaarder zijn. Maar het goede nieuws is dat deze situatie de komende maanden zal veranderen! Dit is waarom.
De batterijen zijn verreweg het duurste onderdeel van een elektrische wagen. De prijs ervan zou echter drastisch moeten dalen. Wist je al dat tussen 2008 en 2022 de prijs van lithium-ionbatterijen met 89% is gedaald? En de bank Goldman Sachs schat in dat de prijs van batterijen tussen nu en 2025 nog eens met 40% zal dalen. De ontwikkeling van nieuwe soorten cellen voor elektrische wagens, waaronder natrium-ioncellen die duurzamer en goedkoper zijn dan lithiumcellen, zal hierin een grote rol spelen. Er wordt ook steeds meer gesproken over halfgeleiderbatterijen, die worden geprezen om hun lichtheid en hun grotere actieradius.
Nog een hindernis die veel potentiële kopers afschrikt, is het gebrek aan oplaadpunten, vooral langs snelwegen en secundaire wegen. Meer laadpunten zal niet enkel de range anxiety wegnemen bij elektrische wagens, maar zal het ook gemakkelijker maken voor constructeurs en klanten om voor kleinere batterijen te kiezen. Dat zal elektrische wagens lichter en... goedkoper maken!
Tenslotte zitten constructeurs momenteel met een groot probleem. De beste manier om de productiekosten van elektrische wagens te verlagen, is namelijk door er meer van te produceren. Een lastig vraagtstuk, aangezien de grootste 'traditionele' spelers momenteel gedwongen worden om hun doelstellingen te verlagen vanwege een onvoldoende stijgende vraag. Er moet dus creatief nagedacht worden, zoals bij Tesla, dat heeft gekozen voor 'gigacasting' (waarbij grote delen van de auto in één stuk worden geproduceerd en vervolgens geassembleerd). Toyota heeft ook interesse in deze innovatieve productiemethode, waarmee je lichtere en goedkopere auto's kan bouwen. Naast deze nieuwe productietechnieken werken de grote constructeurs ook stukje bij beetje aan hun productielijnen voor de auto van de toekomst, wat opnieuw moet bijdragen aan de democratisering van elektrische mobiliteit.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.