1 Belg op 2 ziet zich hybride kopen

Het rijk van de diesel lijkt afgelopen: slechts 26% van de Belgen zou in 2017 een diesel als volgende auto kiezen, tegenover 54% in 2014.

  • Piette François
  • 24 juli 2017

Op vraag van Toyota voerde enquêtebureau Ipsos een peiling uit bij zowat duizend Belgen. Uit die peiling blijkt dat 44% van de Belgen zich een hybride ziet kopen als volgende auto. Elektrische auto’s scoren ook goed (21%), net als auto’s met alternatieve brandstoffen zoals waterstof en gas (respectievelijk 10% en 9%). Benzine zou 42% van de Belgen kunnen overtuigen. Diesel is de grote verliezer: slechts 26%, tegenover 54% drie jaar geleden.

Waarom hybride?

De eerste reden die de eventuele keuze van de Belgen voor hybride verklaart, is het ecologische aspect (64%), gevolgd door het beperkte brandstofverbruik (37%). De enquête peilde ook naar wat de potentiële kopers als de meest ecologische merken beschouwden. Daar voert Tesla de ranglijst aan (57%) voor Toyota (54%) en Lexus (28%). De Belg blijkt trouwens steeds meer vatbaar voor het ecologische aspect: 74% vindt het milieu van groot belang.

Verwarring

3 Belgen op 4 zien zich een Toyota kopen als hybride, maar heel wat respondenten zijn niet helemaal mee met de subtiele details van moderne motoren. Zo wijst de enquête op een “sterke stijging van het aantal Belgen dat geen specifieke voorkeur heeft voor een bijzonder type motor: 14%, tegenover 6% in 2014.”

Heel wat Belgen lijken het concept van een hybride auto ook niet helemaal te begrijpen: 38% denkt dat de aankoopprijs een groot bezwaar is. Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn: sommige hybridemodellen kosten even veel als de niet-hybrideversies, en zijn gelijkwaardig uitgerust.

Hybride: plug-in of niet?

Hier wringt het schoentje: 44% van de Belgen denkt dat een hybride altijd moet worden herladen en 61% kent het verschil niet tussen een hybride en een plug-inhybride. De eerste laadt zichzelf op dankzij kinetische energie (bijvoorbeeld wanneer de auto remt), de tweede moet zijn batterijen opladen aan een stopcontact om het beste van zichzelf te geven. De eerste is vaak minder duur dan de tweede, maar heeft een veel beperkter elektrisch rijbereik (2 tot 4 kilometer, tegenover 20 tot 50 kilometer voor een plug-in).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km