10 dingen die je nog niet wist over Honda

Honda staat symbool voor prestaties en betrouwbaarheid, maar is ook een merk met een bijzonder breed actieterrein, dat quasi alle gemotoriseerde voertuigen bestrijkt. We maken even een overzicht op…





  • Piette François
  • 27 november 2017

1. Het begon allemaal in de jaren 1930

Soichiro Honda is een man van daden en beslissingen. In de jaren 1930 richt hij een bedrijf op dat segmenten maakt voor zuigers. Dat bedrijf wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog overgenomen door Toyota, maar dat remt het enthousiasme van Soichiro geenszins af. In 1946 richt hij een fabriek op die motoren maakt voor motorfietsen, en twee jaar later volgt het bedrijf Honda.

2. Het merk was eerst een specialist in motorfietsen

De reputatie van het merk werd eerst opgebouwd met motorfietsen. Pas veel later, in 1963, gaat Honda zich bezighouden met auto’s, met de T360, een kleine utilitaire pick-up.

3. De eerste auto’s hadden veel techniek van motorfietsen

We drukken ons voorzichtig uit als we zeggen dat de eerste Honda’s met 4 wielen niet traditioneel waren. De constructeur haalde voor zijn auto’s veel inspiratie bij zijn moto’s en zijn S500 wekt opzien door zijn technische fiche waar een sumoworstelaar duizelig van wordt: een kettingaandrijving, een viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 carburatoren en een rode zone die bij 9.500 o/m begint.

4. Honda is vooral beroemd om zijn motoren die gek zijn op torenhoge toerentallen

Met deze S500 uit de jaren 1960 wist Honda al snel een reputatie te verwerven als constructeur van topmotoren. Terwijl de meeste auto’s van destijds buiten adem geraakten boven de 4.000 o/m en hun zuigerstangen uitspuwden boven de 6.000 o/m, gingen de motoren van Honda helemaal door tot bijna 9.000 o/m. Die traditie werd trouwens lang verdergezet, met de S600, S800, S2000 en bijna alle modellen met een van de beroemde VTEC-motoren.

5. De eerste autobouwer met een model met vierwielsturing

In 1987 stelde Honda zijn Prelude 4 WS voor, met sturende achterwielen. Het systeem was op tien jaar tijd ontwikkeld en liet de achterwielen in tegenstelde richting of in dezelfde richting draaien als de voorwielen (in functie van de stuurhoek), waardoor hij levendiger was, een kleinere draaicirkel had en stabieler was bij hoge snelheden.

6. VTEC, een verhaal zonder einde

In 1989 stelde Honda de eerste auto voor met zijn beroemde VTEC. Dat was de NSX, met een V6 van drie liter die 280 pk kon ontwikkelen. Het VTEC-systeem bestaat uit een variabele distributie met verschillende nokkenasprofielen voor de inlaatkleppen en in sommige gevallen ook voor de uitlaatkleppen. Dankzij dit systeem blijft de motor mooi soepel bij lage toerentallen terwijl hij bij hoge toerentallen toch een erg wild karakter behoudt.

7. Van grasmaaiers tot vliegtuigen

De constructeur is niet alleen gespecialiseerd in motorfietsen en auto’s. Zijn expertise als motorenbouwer vertaalt zich ook in een hele reeks motoren voor tuinmateriaal: grasmaaiers, heggenscharen, gemotoriseerde frezen,… Honda heeft zelfs zijn eigen vliegtuig gemaakt, de HondaJet, en ontwikkelt zijn eigen generatoren.

8. Robotica

Honda, dat is ook Asimo, een kleine en verbluffend interactieve robot, naast opmerkelijke oplossingen voor individuele mobiliteit. Kijk maar naar de Uni-cub, een elektrische eenwieler die voelt waar je heen wil en dat vertaalt in een beweging in de juiste richting.

9. Waterstofpionier

Aan het eind van de jaren 1990 had Toyota het rijk van de hybride auto’s niet voor zich alleen, want Honda bood weerwerk met de Insight. Dat model wist echter niet het succes te behalen van de Prius… Honda is daarentegen wel een voortrekker geworden op het vlak van auto’s met een brandstofcel, met zijn FCX Clarity. Deze waterstofberline was aanvankelijk (2008) enkel verkrijgbaar via leasing in Japan en Zuid-Californië. Maar anderzijds waren er al projecten rond brandstofcelauto’s lang voor de FCX Clarity, zoals bij General Motors in de jaren 1960.

10. Eerste Japanse merk in het Formule 1

Op de Grote Prijs van Duitsland in 1964 deed Honda zijn intrede in het Formule 1. Dat was een efficiënte manier om zijn aanwezigheid als constructeur van seriewagens te communiceren. Honda had zijn eenzitter volledig zelf ontwikkeld, maar het begin was erg lastig…





Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km