10 mythes over oldtimers in België

De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) voerde een enquête uit naar oldtimers in België en hun eigenaars. Zowat 10.000 mensen namen deel, en dat zorgde voor verrassende resultaten.

  • Piette François
  • 16 november 2017

1. Eigenaars hebben meerdere auto’s: juist!

Slechts 43% van de oldtimereigenaars heeft maar één oldtimer. Bijna een op vier heeft twee auto’s.

2. Oldtimers die in België zijn ingeschreven zijn alleen nog youngtimers, oldtimers interesseren niemand meer: fout!

71% van de eigenaars die aan de enquête deelnamen heeft een auto van voor 1980. Eigenaars van auto’s uit 1950 of vroeger zijn dan weer zeldzaam: slechts 7% van de respondenten. Auto’s uit de jaren 60 zijn veruit het populairst: 51% van de eigenaars heeft een dergelijk exemplaar.

3. Britse merken zijn het populairst: fout!

Het populairste merk is Volkswagen (10%), gevolgd door Porsche (9%), Mercedes en Citroën (7%), MG (6%), BMW (5%) en Triumph (4%). 70% van de eigenaars heeft een favoriet merk, en in 20% van de gevallen is dat Porsche. Dat de Duitsers in de smaak vallen, bewijst de tweede plaats van favoriete merken: een ex-aequo tussen BMW, Mercedes en VW (14%).

4. Zowat iedereen rijdt er dagelijks mee: fout!

92% van de oldtimereigenaars gebruikt zijn auto(‘s) alleen voor uitstapjes. 7% rijdt er dagelijks mee (behalve om naar het werk te gaan), 2% alleen om naar het werk te gaan. Het gemiddelde aantal kilometers dat een oldtimer jaarlijks aflegt, is 1.483 kilometer!

5. Ze zijn allemaal rijk: fout!

Het gemiddelde loon van een oldtimereigenaar ligt in 68% van de gevallen onder € 2.500. Eigenaars geven dan weer wel veel geld uit aan hun passie: € 5.837 per jaar (aan het restaureren, wat gemiddeld € 1.747 per jaar kost, onderhoud, museumbezoeken, kleding en magazines).

6. Ze trekken alleen met elkaar op: fout!

63% van de oldtimereigenaars neemt deel aan oldtimerevenementen (rondritten, beurzen, musea,…) met het hele gezin.

7. Oldtimers geraken vaak niet door de technische controles: fout!

Een regelmatige technische controle ligt in Vlaanderen en Wallonië op tafel. Momenteel moeten auto’s met een O-plaat alleen naar de keuring bij de inschrijving van het voertuig. Die controle is maar een beetje lichter dan de gewone controle, en toch geraakt 68% van de auto’s er met een groene kaart door.

8. Eigenaars zijn maniakaal bezig met hun hobby: juist en fout!

99% van de eigenaars poetst zijn auto(‘s) zelf. Naar een carwash wordt er dus nauwelijks gegaan, maar 68% zegt geen producten te gebruiken van een specifiek merk.

9. Ze werken er allemaal zelf aan: juist!

Wellicht een van de opmerkelijkste resultaten van de enquête: 51% van de oldtimereigenaars onderhoudt zijn auto(‘s) zelf. 58% laat de restauratie dan weer over aan professionals, meestal wegens tijdsgebrek.

10. Wetgeving is de grootste bezorgdheid van oldtimereigenaars: juist!

Een tekort aan brandstof (55%), gebrek aan interesse van jongere generaties (22%) of het gebrek aan technische kennis (15%) zijn niet de dingen die oldtimereigenaars het meest vrezen. Wel lage-emissiezones (84%) zoals Antwerpen en binnenkort Brussel. De steeds strengere uitstootnormen zouden het voor oldtimereigenaars wel eens moeilijk kunnen maken. Toch is het beperkt aantal kilometers dat oldtimers rijden het bewijs dat deze voertuigen een beperkte invloed hebben op het milieu.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km