10 weetjes over de nieuwe Tesla Model 3

Afgelopen vrijdag leverde Tesla-topman Elon Musk hoogstpersoonlijk de eerste 30 exemplaren van zijn nieuwe Model 3 aan de gelukkige eigenaars. Meteen de gelegenheid om heel wat meer te weten te komen over de “betaalbare Tesla”.

  • Bervoets Wim
  • 31 juli 2017

1. De Model 3 is een kleine Model S

Als je naar het design kijkt, zie je dat de inspiratie niet ver werd gezocht: de Model 3 heeft veel weg van de grotere Model S. Alleen is deze 3 natuurlijk iets kleiner: 4,68 meter lang, 1,85 meter breed en 1,47 meter hoog.

2. De Model 3 is meer dan gewoon een kleine Model S

Dit moet de “betaalbare Tesla” worden. Daarom bestaat het koetswerk niet volledig uit (duur) aluminium, maar voor een groot deel ook uit (betaalbaarder) staal. Ook gimmicks zoals de automatisch uitspringende deurklinken laat deze Model 3 achterwege.

3. Het interieur telt welgeteld zes knoppen

Minimalisme staat centraal in het interieur van de Model 3. Dat betekent: vier knoppen voor de bediening van de elektrische ruiten, twee knoppen op het stuurwiel voor de bediening van het 15 duim grote centrale scherm. Dat scherm is uiteraard ook een touchscreen en bedient alles van rijmodi tot verwarming en spiegelverstelling. Voor de rest vind je leder, hout en vijf volwaardige zitplaatsen.

4. De Model 3 is beschikbaar in twee versies

Een versie met een theoretisch rijbereik van 350 kilometer en een met een rijbereik van 500 kilometer. Omgerekend zou de batterijcapaciteit van de basisversie 50 tot 60 kWh bedragen, en die van de grotere versie 75 tot 80 kWh. De basisversie sprint naar 100 km/u in 5,7 seconden en gaat door tot 210 km/u, de topversie doet 5,2 seconden over dezelfde oefening en heeft een topsnelheid van 225 km/u.

5. De Model 3 kost $ 35.000… in theorie

De Model 3 moet dus de “betaalbare Tesla” worden. Daarom wordt er graag geschermd met de basisprijs van 35.000 dollar. Die prijs kan je bij ons niet zomaar omrekenen naar euro: er moet nog btw worden bijgeteld, enzovoort. Wil je de versie met groter rijbereik, dan komt er in de VS nog eens 9.000 dollar bij.

6. De Model 3 heeft alles om autonoom te kunnen rijden

Standaard is de Model 3 uitgerust met alle radars, camera’s en sensoren om autonoom te kunnen rijden. Voor de software moet je weliswaar bijbetalen: in een eerste fase betaal je 5.000 dollar voor de software voor de uitgebreide adaptieve snelheidsregelaar, en nadien betaal je nog eens 3.000 dollar om echt volledig autonoom te kunnen rijden. Die software krijgt de auto doorgestuurd in de vorm van updates.

7. Je kan je Model 3 ook verhuren

Openen en sluiten doe je de Model 3 met een app op je smartphone. Maar wees gerust: er is een reservesleutel in de vorm van een bankkaart voor noodgevallen. Die app opent heel wat mogelijkheden voor autodelen: zo denkt Elon Musk aan een “Airbnb-achtig” verhuur van je Tesla wanneer die niet gebruikt wordt. Via een app kunnen andere gebruikers je Model 3 reserveren wanneer je hem niet nodig hebt.

8. De Model 3 krijgt toegang tot het Supercharger-netwerk

Net als met de andere Tesla-modellen krijg je met de Model 3 toegang tot Tesla’s Supercharger-netwerk. Daar kan je op 30 minuten tijd zo’n 270 kilometer aan rijbereik “tanken”. Nieuwe Tesla-klanten kunnen niet langer gratis gebruik maken van het Supercharger-netwerk.

9. Voorlopig kan je alleen de versie met groter rijbereik bestellen

De eerste exemplaren die Tesla van de Model 3 produceert, zijn de exemplaren met de grotere batterijcapaciteit. Later komt daar de versie met de basiscapaciteit bij. Daarna plant Tesla de vierwielaangedreven Dual Motor-versie.

10. Tesla verwacht productieproblemen

Omdat Tesla vergeleken met andere constructeurs nog een relatief jong en onervaren bedrijf is, verwacht het de eerste zes maanden de nodige opstartproblemen voor de productie vlot verloopt. Het is dan ook geen toeval dat de eerste 30 klanten die hun Model 3 geleverd kregen, allemaal Tesla-werknemers zijn. Zij kunnen het nieuwe model daardoor als een soort “bètatesters” als eerste testrijden. Bestel je vandaag een Model 3, dan kijk je op tegen een wachtlijst van minstens twee jaar…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km