3 redenen waarom onze hulpdiensten met de motor zouden moeten rijden

De motor is mobieler dan een ambulance of een brandweerwagen en wordt in het buitenland vaak door de nooddiensten gebruikt. In België geven we de voorkeur eerder aan vierwielers. Dit zijn volgens Febiac drie troeven die de motor heeft ten opzichte van de auto.

  • Piette François
  • 15 november 2017

De reden waarom de Belgische hulpdiensten minder een beroep doen op de motor, is eigenlijk eenvoudig: kandidaten vinden die tegelijk met de motor kunnen rijden en over de nodige kennis op het terrein beschikken is geen makkelijke opdracht. Misschien zie jij er nog wel een uitdaging in?

1. Als eerste ter plaatse

Febiac onderscheidt drie soorten ambulances: “de ‘gewone’ (voor patiëntenvervoer), die van het PIT (paramedisch interventieteam) en die van de MUG (Mobiele Urgentiegroep met een spoedarts)”. Een motorambulance zou ideaal zijn voor het PIT en de MUG, omdat die sneller ter plaatse kan zijn om de eerste zorgen toe te dienen.

De FOD Volksgezondheid zegt dat er in één zone gebruik wordt gemaakt van motoren: de Antwerpse diamantwijk: “Door de beveiligingsmaatregelen in die wijk, zijn sommige plekken zeer moeilijk of niet snel genoeg te bereiken met een MUG of ambulance. De door ons erkende dienst ‘Hatzoloh’ gebruikt daarom een tweewieler met een first responder die eerste hulp toedient in afwachting van de andere voertuigen.

2. Bloedstalen

Bij orgaantransplantaties kunnen ziekenhuizen moeilijk lang wachten op de voertuigen die de organen transporteren en die vast staan in de file. Daarom gebruikt het bedrijf Control Logistics zeven motoren, voornamelijk tussen februari-maart en september: “Probeer maar eens om 17.00 uur van Gent naar Leuven te rijden... Dan is de motor ideaal.

3. Brandweer

Voor kleine interventies zou een motorrijder als verkenner kunnen uitrukken en de omvang van het incident kunnen bepalen. Febiac zegt: “In Nederland zijn er brandweerkorpsen die een motor met blussysteem ter beschikking hebben om uit te rukken naar kleinere incidenten.”

Tijdens vakantieperiodes in Duitsland zijn er “Stauberaters” of fileraadgevers onderweg die automobilisten informeren over de lengte van de files. Die motorrijders helpen de politie ook bij ongevallen door de plaats af te zetten en zich te bekommeren om de betrokkenen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km