Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Gisteren voor sommigen, een eeuwigheid geleden voor anderen. 30 jaar geleden waren we in 1987, en de autowereld werd op zijn kop gezet door een buitengewone supercar: de Ferrari F40. Maar er waren ook gezinswagens, zoals de Peugeot 405.
Zijn naam verwees naar de 40ste verjaardag van het merk. Het was ook de laatste auto die werd afgetekend door “Il Commendatore”, Enzo Ferrari. Ferrari wilde zijn stempel drukken en is daarin geslaagd: de F40 was bij zijn lancering de snelste, krachtigste en duurste auto. Zijn 2,9 liter V8 biturbo produceerde 478 pk, waardoor de minder dan 1,1 ton wegende auto meer dan 320 km/u haalde en de 100 km/u na minder dan 4 seconden aantikte.
Niet zo lang geleden zag je ze bij ons nog regelmatig. Vandaag begint de 164 langzaam onder de aandacht te komen van verzamelaars. De 164 was de eerste auto uit het Fiat-tijdperk, en brak met zijn voorgangers (de Alfa 6 en 90) door zijn voorwielaandrijving. Onder de motorkap kon je nog steeds kiezen voor de geweldige V6. Rationelere viercilinders en een 2.5 turbodiesel waren ook mogelijk.
De Beretta was het kleine broertje van de Chevrolet Corvette en Camaro. Hij werd ook in dezelfde studio ontworpen. Deze coupé had zijn motor dwars voorin en dreef de voorwielen aan. In de VS was hij beschikbaar met een 2.3 viercilinder met 180 pk, waardoor hij de snelste voorwielaandrijver uit zijn tijd was. Hier in Europa kon hij vooral verleiden door zijn exotische looks en rijkelijke uitrusting.
In 1987 presenteerde Mazda de derde generatie van zijn 6. Esthetisch was hij niet bijzonder origineel vergeleken met zijn voorgangers (hoekige vormen en drie volumes) maar hij was bijzonder stevig. In Europa was er een krachtigere versie met viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en 148 pk. Er volgden ook een break en een coupé.
De 405 is een van de grootste successen van Peugeot: 2,5 miljoen geproduceerde exemplaren, een ruim motoraanbod (van 65 tot 200 pk doorheen de jaren), een klassiek ontwerp en een uitstekend weggedrag. De 405 bleef negen jaar in de catalogus en zette zijn carrière daarna buiten Europa voort: in Egypte en Iran, waar hij geproduceerd werd door respectievelijk Wagih Abaza en Iran Khodro.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...