Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Op autovlak waren de jaren 60 bijzonder interessant. In die tijd primeerde snelheid nog boven veiligheid, en stond een laag verbruik niet in de weg van koetswerken of motoren. Diezelfde koetswerken waren nog grotendeels vrij van plastic, en de auto’s zelf reden meestal geweldig. Dat geldt vandaag nog steeds.
Zijn ze intussen onbetaalbaar geworden? Niet allemaal. De mooiste exemplaren wel (zoals de Aston Martin DB5, Jaguar E-Type, Lamborghini Miura, Ferrari 250 GTO, Maserati Ghibli en Toyota 2000 GT), maar er blijven nog budgetvriendelijke exemplaren over. Bovendien geven hun ontbrekende comfortuitrusting en rustieke motoren je genoeg kans om je werkmanskunst boven te halen.
1. Austin/Morris/MG 1100
Een Mini te duur? Dan is er nog de “ADO 16”, de codenaam voor deze auto van BMC, de British Motor Company. Deze 3,7 meter lange auto heeft het onderstel van een Mini (voorwielaandrijving, 1.1 of 1.3) en een aangenaam getekend koetswerk, met vier praktische deuren. Goed om weten: de meest luxueuze versies deden hun vaderland alle eer aan met een interieur in leder en hout. De auto werd trouwens onder meerdere merken verkocht: Austin, MG, Morris, Riley, Vanden Plas en Wolseley.
Deze auto is bij ons redelijk zeldzaam, maar was een revolutionair model voor het Franse merk: een achterklep, voorwielaandrijving, schijfremmen vooraan, een ophanging met vier onafhankelijke wielen,… De prestaties zijn aan de krappe kant, maar deze Simca is een mooi alternatief voor moderne auto’s.
Deze grote Brit vind je voor minder dan € 5.000. Je hebt er misschien wat werk aan en vindt er wellicht geen V8 voor. Maar zelfs met vier cilinders heeft dit slagschip charme te over. Te beginnen met zijn interieur, rijcomfort en evenwichtig weggedrag.
De R4 stond maar liefst 30 jaar in de catalogus. Doorheen de jaren kreeg hij dus verschillende evoluties. De eerste modellen vallen al in de smaak bij verzamelaars. De prestaties zijn uiteraard bescheiden en hij haalt nauwelijks 100 km/u, maar hij is doordacht ontworpen. Dat merk je aan zijn kofferklep en weggedrag.
Als er één auto uit de jaren 60 is die nog dagelijks bruikbaar is, dan is het deze Volvo wel. Hij moest de verouderde Amazone vervangen en zag het licht in 1966. Zijn onverwoestbare motor neemt je overal mee naartoe en zet nog eerbare prestaties neer. De break was bijzonder populair bij onze noorderburen.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.