5 dingen die je niet wist over elektrische auto’s

Klassieke verbrandingsmotoren worden steeds meer met de vinger gewezen, en elektrische auto’s worden vaak beschouwd als het alternatief. Maar wist je dat het niet om recente technologie gaat? Dit zijn vijf dingen die je wellicht niet wist.

  • Piette François
  • 19 oktober 2017
  • Elektrisch

1. Elektrische auto’s waren bijzonder populair begin vorige eeuw

Elektrische auto’s zijn inderdaad geen recente verschijning. De technologie was redelijk populair toen de moderne auto in zijn kinderschoenen stond, begin vorige eeuw. Ze waren stiller en minder grillig dan de benzinewagens van toen, en onder meer bijzonder populair in Amerikaanse steden.

2. Enkele CEO’s van grote merken geloven er niet in

Onder meer Carlos Tavares (PSA) en Dieter Zetsche (Daimler Mercedes) zijn niet overtuigd van deze technologie. Hun bedrijven investeren wel in dit soort auto’s om mee te zijn met de trend, maar persoonlijk zijn ze sceptischer. De productie en recyclage van batterijen en de productie van elektriciteit vormen voor hen struikelblokken. Ze vrezen dat de elektrische auto over enkele jaren hetzelfde lot is toebedeeld als de diesel.

3. De kostprijs van batterijen neemt af

De kostprijs van batterijen daalt al enkele jaren. Een goede zaak voor de gebruiker als voor de constructeur, die elektrische auto’s goedkoper in de markt kan zetten. Sommige experts denken dat de prijs over zeven jaar gedeeld zal worden door drie.

4. Elektrische auto’s kunnen als generator worden gebruikt bij stroompannes

Nissan heeft bijvoorbeeld een Leaf die intelligent met je huis kan communiceren. Afhankelijk van je vertrekuur en de vraag naar elektriciteit van je huis, kan de auto stroom naar je huis sturen. Zijn batterij zou een klassiek Japans huis ongeveer twee dagen van stroom kunnen voorzien.

5. Onderhoud is bijzonder goedkoop

Bij elektrische auto’s zit de technologie in de brandstof, bij klassieke auto’s in de motor. De batterijen zijn de meest complexe onderdelen, niet de motor. Geen olie, geen koppeling, weinig bewegende onderdelen, geen filters en een symbolisch onderhoud dat zich beperkt tot ruitenwissers, remschijven en enkele ophangingsonderdelen. Wanneer die versleten zijn, uiteraard…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km