BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het zijn geen sportwagens met een uitlaat die klinkt zoals de Walkürenritt van Wagner. Toch herken je ze onmiddellijk. Dit zijn vijf modellen die je zelfs ’s nachts gemakkelijk identificeert.
Het gekletter van een flat four: jarenlang kon je gemakkelijk horen dat er een Kever aankwam. Hij klinkt niet muzikaal of nerveus, maar deze auto brengt je tot aan de andere kant van de wereld.
De luchtgekoelde tweecilinder van de 2 pk herken je vanaf de eerste noten. Het motortje heeft een beperkte cilinderinhoud maar blijft maar klimmen in de toeren, met een scherp geluid. Het lijkt wel een opgewonden wesp. Sympathiek en heel kenmerkend.
We spreken hier over de 93 uit de jaren vijftig en niet over de 9-3 van het einde van de jaren negentig. Deze bolle auto met twee deuren werd aangedreven door een tweetakt driecilinder. Stationair jankte hij nogal jammerlijk. Maar zodra in de toeren, zong hij een scherpe melodie, om te eindigen met een kleine terugslag wanneer je jouw voet van het gas haalt.
Net als de eerste 500 gebruikt de kleine Fiat 500 TwinAir een motorarchitectuur met twee cilinders in lijn, deze keer met turbo. Een beetje vreemd bij lage toeren, maar hij ronkt vrolijk zodra je de 2.000 tr/min passeert.
De TDI-motoren met pompinjector van VW hebben zich altijd al onderscheiden door hun ‘landbouwachtige’ gekletter, vooral als ze nog niet op bedrijfstemperatuur zijn. De stem van deze 1.4 TDI, met een cilinder minder (drie in totaal), is nog meer schor. Het lijkt wel een kleine tractor.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!