8 nieuwe Renaults tegen 2027!

Helaas zijn niet al deze modellen voor ons bestemd...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 26 oktober 2023
  • Toekomst

Renault is van plan 3 miljard euro te investeren tussen nu en 2027 om 8 nieuwe internationale modellen te lanceren. Europa is dan ook lang niet de enige markt waar het Franse merk aanwezig is. 43% van de verkopen komen van buiten ons continent, terwijl 5 van de 10 belangrijkste markten voor Renault ook van verder komen: Brazilië (2e plek), Turkije (4e), India (5e), Zuid-Korea (8e) en Colombia (9e).



2 nieuwe platforms

Deze investering van 3 miljard euro dient vooral voor de ontwikkeling van 2 volledig nieuwe platforms. Het eerste wordt samen met Geely ontwikkeld en heet Compact Modular Architecture (CMA), met hybride motorisaties en bedoeld voor hoger gepositioneerde modellen in het D- en E-segment. Het eerste model op dit nieuwe platform zou medio volgend jaar voorgesteld moeten worden. 

Een concept en al een eerste model!

Renault heeft ook een multi-energieplatform ontwikkeld dat in staat is om verbrandingsmotoren, flex fluel (E85), LPG, milde hybrides en zelfs full hybrids te gebruiken. Het dient als basis voor auto's met een wielbasis van 2,60 tot 3 meter, met een lengte van 4 tot 5 meter, zoals de twee nieuwste modellen die Renault heeft voorgesteld: de Niagara en de Kardian. 

De pick-up is voorlopig nog een conceptcar, maar het is een voorbode op een nieuwe soort hybride motorisatie voor het Franse merk. Het gaat om een mild hybride verbrandingsmotor die de vooras aandrijft, terwijl een elektromotor de achteras voor zijn rekening neemt. De kleine SUV Kardian is dan weer de eerste van 8 modellen die Renault lanceert tegen 2027. Hij heeft enkel een verbrandingsmotor en is dan ook niet voorbestemd voor Europa.



Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km