Audi A8 en de terugkeer van een vergeten merk

Het in 2017 geïntroduceerde vlaggenschip van Ingolstadt heeft recht op een opfrisbeurt halverwege zijn carrière om het hoofd te kunnen blijven bieden aan de concurrentie. Daarbij wordt meteen het vergeten merk Horch van onder het stof gehaald.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 03 november 2021
  • Lancering

Om de Mercedes S-Klasse en BMW 7-Reeks te kunnen blijven bekampen in het luxesegment herbekijkt Audi zijn A8. Het design evolueert slechts bescheiden, maar je kan wel voor het eerst in een A8 een S line-pack bestellen. Sportieve look of niet, het slagschip wordt telkens voorzien van een nieuw radiatorrooster en hertekende koplampen.

Technologie ten dienste van luxe

De ledkoplampen zijn nog preciezer en innovatiever geworden en kunnen voortaan één enkele rijstrook uitlichten om de bestuurder te gidsen. De weergave van de OLED-lichten is dan weer personaliseerbaar wanneer je de auto bestelt en ze zijn uitgerust met een nabijheidssensor. Als de auto stilstaat gaan ze oplichten wanneer een voertuig op minder dan 2 meter nadert om te waarschuwen: “Opgelet, ik ben hier”.

Aan het stuur kan de bestuurder genieten van het gemoderniseerde infotainment. Dat omvat nog steeds een stemcontrole die zich laat activeren met de woorden “Hey Audi”. De passagiers achterin kijken op schermen van 10,1 duim met de meest gekende streamingplatformen.

Identieke motoren

Onder de motorkap verandert niets: daar liggen nog steeds zes- en achtcilinders in V in combinatie met een kleine batterij, of een grote in het geval van de plug-inhybride. Ter herinnering nog even de lijst met motoren:

  • 50 TDI: 3.0 V6 met 286 pk en 600 Nm
  • 55 TFSI: 3.0 V6 met 340 pk en 500 Nm
  • 60 TFSI: 4.0 V8 met 460 pk en 660 Nm
  • 60 TFSI e: PHEV 3.0 V6 met 462 pk en 700 Nm
  • S8: 4.0 V8 met 571 pk en 800 Nm

Horch, de terugkeer

65 jaar na de verdwijning van constructeur Horch reanimeert Audi het merk, dat symbool staat voor luxe en personalisering, naar het voorbeeld van Maybach bij Mercedes. De A8 Horch is met een lengte van 5,45 meter 13 centimeter langer dan een A8L. Het interieur is verfijnder, de standaarduitrusting is extreem volledig, hij krijgt een specifieke lichtsignatuur en velgen en biedt het beste wat de A8 te geven heeft. Alles is volledig personaliseerbaar volgens de wensen van klanten in… China, die als enigen recht hebben op deze variant.

Vanaf 94.700 euro

De opgefriste A8 duikt bij ons voor het eerst op in december en de prijzen beginnen bij 94.700 euro voor de 50 TDI quattro (diesel) terwijl je voor een plug-inhybride minstens 110.750 euro betaalt. De sportiefste S8 begint bij 143.770 euro.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km