Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Twee jaar na de ‘beschaafde’ versie stelt Chevrolet de Z06-variant voor van zijn Corvette. Die is gemener, krachtiger en luidruchtiger dan de Stingray en helemaal op het circuit afgestemd.
Laat ons meteen met het meesterstuk van deze Corvette Z06 beginnen: de centraal achterin opgestelde V8 LT6-motor van 5,5 liter. Volgens Chevrolet gaat het om de krachtigste atmosferische motor ooit in een productiewagen. Hij ontwikkelt 680 pk, 625 Nm aan koppel en haalt een verbluffende 8.600 o/m.
De ingenieurs van het merk hebben twee jaar aan de uitlaatklank gesleuteld. Op basis van het filmpje hieronder zouden we zeggen dat ze goed werk hebben geleverd.
Rond die motor vinden we een auto die 9,4 centimeter breder is dan de conventionele Stingray. Er moet natuurlijk plaats worden gegeven aan de Michelin Pilot Sport 4S-banden, die kunnen worden vervangen door S2-semislicks, en die achteraan 345 millimeter breed zijn. Dat geeft veel grip nog voor de stroomlijn in actie schiet. De voor- en achterbumpers en zelfs de zijdelingse luchthappers zijn geoptimaliseerd om de neerwaartse druk en de koeling van de mechanische onderdelen te verbeteren. Dit circuitmonster is krachtiger en gestroomlijnder, maar stopt ook beter dan de klassieke versie. De Amerikaan heeft namelijk klauwen met zes zuigers in plaats van vier zoals op de Stingray.
Alsof dat allemaal nog niet volstaat is er ook nog het pack Z07, dat net zo goed het carbonpack had kunnen heten. De velgen, diffuser, decoratieve details en zelfs een deel van het stuurwiel zijn dan namelijk in dat zeer lichte en stijve materiaal uitgevoerd. Het pack omvat verder de eerder vermelde semislicks, een spoiler achterop, een verbeterde stroomlijn, koolstofkeramische remmen en een specifieke ijking van de ophanging.
Net zoals de Stingray is de Z06 verkrijgbaar als coupé én als cabriolet. Volgens de Amerikaanse ingenieurs is het chassis zodanig stijf dat er geen enkel verschil is tussen de twee. De productiestart is gepland voor volgend jaar in de Verenigde Staten. Net zoals de Stingray mogen we hopen dat deze Z06 ook naar ons komt. Hij is in elk geval ontwikkeld om overweg te kunnen met een zeker Duits circuit genaamd Nürburgring. Een prijskaartje is nog niet gekend.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!