Te koop: de persoonlijke Cobra van Carroll Shelby!

De Cobra kent iedereen. Maar hoewel authentieke exemplaren bijzonder zeldzaam zijn, vind je replica’s op elke straathoek. Dit exemplaar kan echter niet authentieker zijn: zijn enige bekende eigenaar is niemand anders dan de oprichter van het merk: Carroll Shelby zelf!
  • Piette François
  • 02 augustus 2016

De AC Cobra is het onmogelijke huwelijk tussen een licht Engels chassis en een krachtige Amerikaanse motor. Carroll Shelby gaat omzichtig te werk: eerst vervangt hij de originele tweeliter zes-in-lijn door een 4,2 liter V8, en daarna door een V8 van 4,7 liter. Het vermogen van bijna 300 pk transformeert het frêle chassis in een echt monster. Shelby stapelt de overwinningen op en vernietigt de Europese concurrentie. Dat is de Cobra “289”.

“427”

In 1965 gaat het kleine team van Carroll Shelby nog verder. Deze keer gaat het niet meer om een V8 van 4,7 liter, maar om een “big block” van 7 liter! Het vermogen van ongeveer 400 pk, waanzinnig voor een chassis dat normaal voorzien was voor 100 pk, transformeert de machine volledig. Tegelijk verandert de Cobra ook fysiek, met gespierdere vleugels en een wijd gapende bek. De prestaties zijn ongezien voor die tijd (0 tot 100 km/u in ongeveer 4 seconden), maar alleen de besten weten hem te temmen. Een legende is geboren.

Authentiek

De Cobra’s die je op straat ziet of op meetings zijn zo goed als zeker replica’s. Er werden namelijk slechts 350 exemplaren van deze “427” gebouwd. Dit exemplaar, “CX3178”, is uiteraard volledig authentiek. Het chassisnummer werd in 1965 in Texas besteld door een zekere “Horn-Williams Ford” en kende slechts één eigenaar: Carroll Shelby himself.

Automaat

Sidder en beef: de auto heeft een automaat met drie versnellingen! Voor regelmatig gebruik wilde Carroll Shelby een automaat voor zijn monster. Bijzonder zeldzaam op deze sportwagen, die meestal met een manuele bak met vier versnellingen uitgerust was. De auto bleef eigendom van de oprichter tot aan zijn overlijden. De Cobra werd twee keer gerestaureerd: in 1972 en begin jaren 2000. Bij die restauraties kreeg de auto zijn imposante rolbeugel. Een ander specifiek kenmerk: de auto kreeg een “428” V8, met een iets hogere cilinderinhoud dan de zevenliter, maar met iets minder vermogen (ongeveer 385 pk)…

Schatting

Zo’n tweedehandswagen komt uiteraard niet vaak voor. RM Sotheby’s veilt hem in Monterey op 19 en 20 augustus. De geschatte prijs? Ongeveer 1,5 miljoen euro…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Darin Schnabel - RM Sotheby's Auctions.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km