Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.
De lancering van Alfa Romeo's nieuwste model loopt duidelijk niet van een leien dakje. Na een stortvloed aan kritiek op sociale media over het design van de compacte SUV, moet Jean-Philippe Imparato, de baas van het merk, nu opboksen tegen de politiek omwille van de naam van het model. Om de Italiaanse overheid tevreden te stellen, heeft Alfa beslist om de naam Milano te laten vallen en het model Junior te noemen, wat minder kritiek zou moeten opleveren.
Deze lastige koerswissel komt door een Italiaanse wet uit 2003 die stipuleert dat een product dat buiten het land wordt geproduceerd, geen Italiaanse naam mag aannemen. Een wet die vooral werd ingevoerd om het gastronomische patrimonium van het mediterraanse land te beschermen, maar gezien de spanning tussen de lokale vakbonden en de Stellantis-groep, wordt hij nu ook ingezet om een stok in de wielen van het management van de constructeur te steken. De Milano wordt dan ook gebouwd in Tichy, Polen, op basis van een platform dat wordt gedeeld met Jeep, Fiat, Opel en Peugeot. Voor de Italianen is de Milano dus duidelijk niet Italiaans genoeg...
Nog een klap voor de Fransman Imparato die, sinds de lancering van het model vorige week, al te maken had met een stortvloed aan kritiek van de fans van het merk, die de nieuwe telg met alles vergeleken behalve een Alfa Romeo. Nu moeten niet alleen de Alfisti worden gesust, maar ook de Italiaanse minister van Industrie, Adolfo Urso, die bevestigt dat deze verplaatste productie een belediging is voor Italië. Ook noemt hij het misleidend voor consumenten die denken een 'made in Italy'-product te kopen. Imparato en zijn onderdanen hebben nog geprobeerd de gemoederen te bedaren door te argumenteren dat de ontwikkeling van het model wel in Italië is verlopen, maar het heeft niet mogen baten.
Deze weinig euforische naamsverandering werd afgelopen maandag aangekondigd door de grote baas van Stellantis, Carlos Tavares, toen hij de fabriek van Metz Tremery bezocht, die de elektromotoren produceert voor de emissievrije modellen van de autogroep. Een nalatigheid die Alfa Romeo duur zal komen te staan, om nog maar te zwijgen van de imagoschade die Stellantis hiermee oploopt. Het fiasco geeft dan ook de indruk van een zeker gebrek aan voorbereiding. Het lijkt niet waarschijnlijk dat de naam Milano pas de afgelopen dagen is afgewezen door de Italiaanse overheid, aangezien Alfa Romeo hem al in december had aangekondigd. Waarom is er toen nog geen alarmbel afgegaan? En wie heeft besloten dit advies te negeren? Een ding is zeker, er zal momenteel een zekere spanning heersen op de kantoren van het 'Italiaanse' merk...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...