Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
In 1967 richtten de Duitsers Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher een bedrijfje op. Hun namen zeggen je misschien niets, maar de naam van hun bedrijfje wel: AMG. Intussen zijn de drie letters een volwaardig onderdeel van Mercedes en blazen ze 50 kaarsjes uit.
Het begon voor AMG allemaal met de AMG 300 SEL 6.8, een imposante machine die in 1971 vanuit het niets eerste werd in zijn categorie tijdens de 24 Uren van Francorchamps en tweede eindigde in het algemene klassement. Pas in 1990 sloeg AMG de handen officieel in elkaar met Mercedes-Benz. In 1999 werd het bedrijf officieel eigendom van het merk met de ster.
Autoworld zocht samen met de Belgische Mercedes-importeur naar een mooie collectie AMG’s. In totaal kan je je tijdens de tentoonstelling gaan vergapen aan 15 modellen. Daaronder uiteraard de 300 SEL waarmee het allemaal begon, en het eerste productiemodel dat uit de samenwerking ontstond: de C36 AMG uit 1995. De imposante SLS AMG uit 2010 mag uiteraard niet ontbreken. Een greep uit het huidige AMG-aanbod is er uiteraard ook, met onder meer de gigantische Mercedes-AMG S63 Cabriolet.
De tentoonstelling “AMG 50th Anniversary” loopt van 9 september tot en met 1 oktober in Autoworld in het Brusselse Jubelpark.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!