Audi A8: gedaan met dromen van autonoom rijden

De jongste generatie van Audi’s vlaggenschip zit tjokvol sensoren en wachtte enkel nog op het gepaste wettelijke kader om zijn autonome rijsysteem te kunnen activeren. Maar de zaken zijn anders uitgedraaid.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2020
  • Sector

Bij de officiële voorstelling van de nieuwe A8 in 2017 beloofde Audi snel een nieuw rijhulpsysteem in te wijden met de naam AI Traffic Jam Pilot. Dat moest zelfstandig rijden op niveau 3 mogelijk maken en de A8 zou de eerste auto ter wereld zijn met zo’n doorgedreven vorm van autonomie. “Natuurlijk moet Audi het systeem aanpassen aan plaatselijke wetgeving, maar het merk hoopt het systeem geleidelijk te kunnen aanbieden vanaf 2018,” zo besloot onze collega in 2017.

Helaas blijft het nodige wettelijke kader uit. Hans-Joachim Rothenpieler, directeur technische ontwikkeling bij Audi, vertelde aan Automotive News Europe: “Vandaag is er geen juridisch kader voor geautomatiseerd rijden van niveau 3 en het is niet mogelijk om dergelijke functies om het even waar ter wereld gehomologeerd te krijgen”. Hij voegde nog toe dat Audi het idee heeft laten varen om dit autonoom rijden op niveau 3 te ontwikkelen in de huidige generatie van de A8, die vandaag te ver zit in zijn levenscyclus.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Automotive News.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km