Audi Aicon: de autonome toekomst volgens Audi

Op het salon van Frankfurt vinden we op de Audi-stand een opmerkelijke conceptcar terug: de Aicon is Audi’s interpretatie van het autonome luxevoertuig van de toekomst.

  • Bervoets Wim
  • 13 september 2017

En zelfstandig rijden doet deze Aicon, want nergens in het interieur vind je een stuur, pedalen of een dashboard terug. Wel twee ruime zetels en twee kleinere plaatsen: de Aicon is een 2+2-zitter. Een heel ruime bovendien, want met een wielbasis van 3.470 millimeter is die zelfs 240 millimeter langer dan de nieuwe Audi A8 L.

Communicatief

Deze zelfrijdende Aicon is trouwens 5,44 meter lang, 2,10 meter breed en 1,51 meter hoog. De Audi beschikt niet over een B-stijl, maar wel over twee breed openzwaaiende portieren om de instap voor de passagiers makkelijker te maken. Koplampen of achterlichten ontbreken: als volledig autonome auto in een autonome rijomgeving communiceert deze Aicon met behulp van multifunctionele displays vooraan en achteraan. Via 3D-pixels wordt er visuele informatie aan medeweggebruikers gegeven. Laser- en radarsensoren en beamers moeten zijn aanwezigheid kenbaar maken aan weggebruikers die zich niet in het gezichtsveld bevinden, en moeten obstakels detecteren.

Werken, surfen of slapen

Aan boord hoeven de passagiers zich gewoon maar te laten vervoeren. De Aicon is trouwens uiterst geconnecteerd: hij biedt een heleboel diensten en voorkeuren op basis van informatie die passagiers via hun smartphone geven, en kan zich laten bedienen via touchscreens, via de stem of via registratie van je… oogbewegingen. Omdat de Aicon als autonome auto zich integreert in een netwerk van autonome auto’s, zijn er geen klassieke veiligheidsvoorzieningen nodig. Hij kan lange afstanden aan tegen een constante snelheid van 130 km/u, en haalt dankzij vier elektromotoren van 260 kW en 550 Nm een rijbereik van meer dan 800 kilometer. Op minder dan 30 minuten kan de batterij tot 80% worden herladen, zegt Audi. Eventueel rijdt de Aicon zelfstandig naar een inductielaadpunt…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km