Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De R8 krijgt een “performance”-logo erbij en wint zo een paar pk’s. Zijn vermogen gaat nog steeds enkel naar de achterwielen voor maximaal rijplezier.
De achterwielaangedreven variant van de Duitse supercar wordt nu de R8 V10 performance RWD. Achter de twee passagiers ligt centraal achterin de fabelachtige atmosferische V10 van 5,2 liter, gekoppeld aan de S Tronic met 7 verhoudingen. Zijn kleine naamsverandering komt met 30 pk en 10 Nm aan koppel extra. Hij ontwikkelt voortaan 570 pk en 550 Nm, een kracht die nog steeds puur naar de achterwielen gaat.
Die vermogenswinst maakt hem ook vlotter. De coupé heeft 3,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u op te trekken, de cabrio doet er een tiende langer over. De variant met vast dak haalt een topsnelheid van 329 km/u terwijl de open versie 327 km/u haalt. De coupé weegt voortaan 1.590 kilo, de stoffen kap voegt 105 kilo toe aan het geheel.
De RWD is nog steeds minder krachtig dan de vierwielaangedreven variant met zijn 620 pk, maar hij is meer gericht op rijplezier. Audi belooft dankzij de aangepaste afstemming van het onderstel en het mechanische sperdifferentieel in Sport-modus zelfs gecontroleerde drifts. We hebben niet de gewoonte om een product uit Ingolstadt dwars door de bocht te zien gaan. De performance RWD is met andere woorden de plezierigste van alle R8 V10-versies.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.