Audi R8 RWD wordt krachtiger

De R8 krijgt een “performance”-logo erbij en wint zo een paar pk’s. Zijn vermogen gaat nog steeds enkel naar de achterwielen voor maximaal rijplezier.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 08 oktober 2021
  • Lancering

De achterwielaangedreven variant van de Duitse supercar wordt nu de R8 V10 performance RWD. Achter de twee passagiers ligt centraal achterin de fabelachtige atmosferische V10 van 5,2 liter, gekoppeld aan de S Tronic met 7 verhoudingen. Zijn kleine naamsverandering komt met 30 pk en 10 Nm aan koppel extra. Hij ontwikkelt voortaan 570 pk en 550 Nm, een kracht die nog steeds puur naar de achterwielen gaat.

Nog sneller

Die vermogenswinst maakt hem ook vlotter. De coupé heeft 3,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u op te trekken, de cabrio doet er een tiende langer over. De variant met vast dak haalt een topsnelheid van 329 km/u terwijl de open versie 327 km/u haalt. De coupé weegt voortaan 1.590 kilo, de stoffen kap voegt 105 kilo toe aan het geheel.

Driftige Audi

De RWD is nog steeds minder krachtig dan de vierwielaangedreven variant met zijn 620 pk, maar hij is meer gericht op rijplezier. Audi belooft dankzij de aangepaste afstemming van het onderstel en het mechanische sperdifferentieel in Sport-modus zelfs gecontroleerde drifts. We hebben niet de gewoonte om een product uit Ingolstadt dwars door de bocht te zien gaan. De performance RWD is met andere woorden de plezierigste van alle R8 V10-versies.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km