Video: Bentley Continental R-Type: tijdloze elegantie

Het was de snelste wagen met vier zitplaatsen uit zijn tijd, en vandaag staat hij op de radar van heel wat verzamelaars die goed bij kas zitten want voor deze vierwieler hoest je meer dan een miljoen euro op. Hoog tijd voor een kennismaking met een nobele dame op leeftijd…



  • Piette François
  • 29 december 2015

Gedistingeerd, bijna hoogdravend, dat was de Bentley Continental, maar vergis je niet, hij was moeiteloos in staat om de beste sportwagens uit zijn tijd van repliek te dienen. Begin jaren ’50 wil Bentley zijn aanbod uitbreiden met een coupé met buitengewone prestaties. Voor het koetswerk werd beroep gedaan op de befaamde koetswerkbouwer H.J. Mulliner die een spectaculaire coupé ontwerpt. Het sterk afhellende dak dat achteraan wordt opgevangen door twee inkapselde wielkasten geven de massieve wagen een zekere lichtheid.

Oer-klassieke oplossingen 
Ondanks het feit dat de wagen een topsnelheid van 190 km/u had, was de gebruikte technologie oer-klassiek. Ook naar de maatstaven van die tijd. Onder de motorkap vinden we een 4,6 liter zescilinder-in-lijn met inlaatkleppen aan de bovenkant en uitlaatkleppen aan de zijkant. De motor werd voor het eerst gecombineerd met een manuele vierversnellingsbak (een automaat zou snel volgen) en die combinatie zorgde voor supersonische acceleraties voor die tijd.

Spookachtige verschijning
Stijl is een van de grote troeven van dit model: terwijl de concurrentie zich volledig liet gaat door de motorkap vol met cilinders te proppen, met daarbovenop indrukwekkende carburatoren en uitlaten die vrijelijk te kijk stonden, schrijdt de Bentley quasi geruisloos over de wegen, als een spookachtige verschijning. Het is een authentieke GT die in staat is om verbluffende prestaties neer te zetten, maar de juiste smaak had om al dat mechanisch geweld niet onder de neus van de passagiers te wrijven. Hij verpersoonlijkt een filosofie die we vandaag de dag nog in de Bentley-modellen terug vinden.

Vandaag
Van de Bentley Continental R-Type Coupé werden er tussen 1952 en 1955 slechts 207 exemplaren gebouwd. Hij blijft dus een zeldzame verschijning. Nochtans is het aantal wagens dat de tand des tijds heeft doorstaan vrij hoog en zie je ze regelmatig verschijnen op grote veilingen en bij de gespecialiseerde dealers. Hij is betrouwbaar en oerdegelijk gemaakt en kan heel wat kilometers afmalen. Op voorwaarde dat hij perfect onderhouden is. En dat onderhoud heeft zijn prijs. Een prijs die in verhouding is met het exuberante bedrag dat je er voor moet neertellen wil je er de eigenaar van worden. Hij zal je meer dan een miljoen euro kosten en dat is evenveel als drie Ferrari F12’s en een Porsche 911…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km