Betaalbare sportwagen: Mazda RX-7 (1978-1985)

Na de oliecrisis van 1973 moest je wel gek zijn om in de wankelmotor te blijven geloven. Die lustte namelijk heel wat benzine (en olie) en werd door heel wat constructeurs aan de kant geschoven ten voordele van traditionele motoren. Behalve door Mazda.

  • Piette François
  • 05 juli 2017

Beperktere afmetingen, minder bewegende delen, geen trillingen en minder gewicht: met zulke voordelen was het logisch dat de wankelmotor (Wankel is de naam van de uitvinder) in de jaren 60 bijzonder populair was. Maar in de praktijk was de balans minder rooskleurig: de dichtheid van de motor zorgde voor een hoog olieverbruik, de algemene betrouwbaarheid was nogal willekeurig en de motoren lustten vooral meer benzine dan traditionele motoren.

Japanse Porsche 924?

Mazda geloofde er nochtans altijd in. Na enkele eerste pogingen, onder meer met de Cosmo 110S, stortten de Japanners zich in het avontuur met een sportwagen voor een breed publiek en looks die gebaseerd waren op de Porsche 924. Deze RX-7 bevatte traditionele elementen (vierversnellingsbak, starre achteras,…) maar onder de motorkap stak een wankelmotor van 2,3 liter en 105 pk. Die werd lager en naar achteren geplaatst, waardoor het gewicht mooi verdeeld werd.

Evoluties

In 1981 verscheen er een evolutie van de RX-7, de “FB”. Naast een licht gewijzigd en moderner uiterlijk kreeg hij een krachtigere motor (115 pk) en stevigere remmen. Dat model maakte in 1985 uiteindelijk plaats voor een nieuwe generatie, de FC.

Waarom niet?

Vergeleken met klassieke sportwagens bood de RX-7 een originele motor met originele soundtrack, een efficiënt weggedrag (op goede wegen) en uiteraard een volledige uitrusting. Voldoende voor de liefhebbers? Helaas niet: hoewel de RX-7 succesvol was in Japan, is een exemplaar in goede staat vinden in Europa een bijna onmogelijke opdracht.

Enkele bedenkingen

Een RX-7 kopen is op zich niet moeilijk: de auto is zeldzaam maar niet onvindbaar, ook bij ons. Geld is ook niet het probleem, want voor minder dan € 7.000 kan je een exemplaar in mooie staat vinden. Let wel op roest, de grote vijand van deze auto.

Het probleem is het gebruik: een wankelmotor geeft er na 150.000 meestal de brui aan, of zelfs daarvoor al. Een revisie is complex en duur, wegens een gebrek aan specialisten. Wen ook maar aan bepaalde beperkingen van de motor, zoals een systematische check van alle niveaus voor elk vertrek en een gebrek aan koppel in lage toeren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km