Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Deze plug-inhybride supercar i16 had de opvolger moeten worden van de BMW i8, maar daar heeft Covid-19 een stokje voor gestoken...
Het gebeurt niet elke dag dat autoconstructeurs ons vertellen over de modellen die, helaas, nooit het daglicht zullen zien. Porsche heeft het in het verleden al enkele keren gedaan, maar deze keer is het BMW dat ons een blik achter de schermen geeft dankzij zijn designchef Domagoj Dukec. Hij heeft namelijk enkele beelden gedeeld op zijn sociale media van een "goed bewaard geheim" van het Duitse merk: een plug-inhybride supercar met de naam i16!
De i16 werd ontworpen als opvolger dan de avant-gardistische i8 en is daarmee ook de productieversie van de Vision M Next, die in 2019 werd onthuld. Een conceptcar die zijn inspiratie haalde bij de legendarische M1. Hoewel de i16 klaar was voor productie, is het project helaas geschrapt door Covid-19. Volgens Dukec zou deze i16 dezelfed architectuur hebben gekregen als de i8, net als een gelijkaardige plug-inhybride aandrijflijn. Bij de onthulling van de Vision M Next sprak BMW nog over een productieversie met een viercilinder en twee elektromotoren, voor een gecomineerd piekvermogen van zo'n 600 pk.
Dat gezegd zijnde, is alle hoop op een nieuwe supercar van BMW nog niet verloren. Dukec zegt namelijk dat BMW "nooit zal stoppen met dromen en nieuwe mogelijkheden onderzoeken, en er is altijd een nieuw project om de hoek...". Kunnen we daaruit afleiden dat de i16 of een vergelijkbaar model van BMW nog het levenslicht zou kunnen zien in de nabije toekomst? Laten we hopen van wel...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!