Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Na de Audi RS4 en Mercedes C63 AMG zou je bijna vergeten dat de BMW M3 lang de ster van het segment was. München zet weer de puntjes op de i door de directe erfgenaam van de mythische coupé voor te stellen, de M4, samen met de berlineversie M3. Het ziet er veelbelovend uit.
Ooit ging de M3 gewoon op in de massa, maar dat is vandaag helemaal anders. Met de jaren werden de verschillende generaties van de M3 steeds opvallender en woester. Met een goed doel, want de koetswerkextensies zijn ook aerodynamisch doeltreffend.
De M3 begon zijn carrière als viercilinder, maar vooral de zescilinders-in-lijn maakten hem bekend. Terwijl de vorige generatie nog een beroep deed op een V8, keert de nieuwe nu terug naar een zescilinder-in-lijn, met een cilinderinhoud van drie liter. Maar deze keer worden er twee turbo’s en een ‘muzikale’ actieve uitlaat op geschroefd .
Het hoogtoerige karakter bleef echter behouden: BMW kondigt een maximaal toerental van 7.600 tr/min aan. De technische kenmerken? 431 pk van 5.390 tot 7.000 tr/min en een koppel van 550 Nm van 1.800 tot 5.390 tr/min. BMW belooft ook een topsnelheid van 250 of 280 km/u.
De M3 en M4 worden standaard aangeboden met een manuele zesversnellingsbak, die volledig nieuw is en een tussengasfunctie heeft. Bij terugschakelen geeft hij dus zelf even gas. De automaat is complexer en beschikt over twee koppelingen en zeven versnellingen. Hij is ook de snelste van de twee met een tijd van 4,1 seconden van 0 tot 100 km/u.
Het is niet omdat dit een Duitser is, dat het niet leuk kan zijn. BMW vult de uitrusting aan met een hele reeks elektronische snufjes waarmee je de buurt op stelten kunt zetten. Met de automaat is er de Smokey Burnout om de wielen te laten slippen, Launch Control voor kanonstarts en Stability Clutch Control dat de koppeling opent om de auto te stabiliseren als de achterkant uitbreekt. Uiteraard is ook een zelfblokkerend actief M-differentieel aanwezig.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!