Bugatti Chiron: de nieuwe koning!

De Veyron is niet meer en Bugatti stelt ons met de Chiron de vervanger voor. Een hyperwagen in elke betekenis van het woord: goed voor het ultieme rijgenot en enkele buitensporige cijfers. 

  • Piette François
  • 29 februari 2016

Een Bugatti is sowieso goed voor grootse cijfers en dat is met de Chiron niet anders: 1.500 pk, 1.600 Nm, een gelimiteerde topsnelheid van 420 kilometer per uur en 13,6 seconden om... 300 kilometer per uur te halen. Volstaat dit nog niet? Deze 2 ton pure bolide bereikt in 2,5 seconden 100 kilometer per uur en in 6,5 seconden zit je al aan 200 kilometer per uur. De titanium uitlaat telt 6 uitgangen, waarvan er twee naar beneden zijn gericht. Het geluid kan je al raden. En de kilometerteller gaat tot... 500 kilometer per uur. Jawel, dat heb je goed gelezen: 500  kilometer per uur.

Even over de prijs

Met zijn wilde en agressieve karakter, neemt de Chiron toch een paar stijlelementen over van de Veyron. Maar naast enkele details uit het verleden, heeft deze wagen toch zijn eigen, bijzonder unieke, karakter. Een persoonlijkheid waar trouwens amper 500 gelukkigen kennis mee zullen maken, want de productie is uiteraard gelimiteerd. Wie een Chiron in zijn garage wil hebben, zal geld op tafel moeten leggen met een prijskaartje van 2,4 miljoen euro, zonder btw. Jawel. Intussen zijn er al 120 exemplaren verkocht.

Geen hybrideversie

Hoewel eerder aangekondigd werd dat de nieuwe Bugatti een hybridemotor zou hebben, is dit niet het geval. Deze zou voor extra gewicht hebben gezorgd en ook ruimte hebben ingenomen, en dit was geen optie voor de ingenieurs. Wolfgang Durheimer, CEO van Bugatti, was bijzonder duidelijk toen hij het over deze kwestie had bij onze collega’s van ‘Top Gear’: ‘We hebben onze topsnelheid verhoogd, de wagen wint 25% aan kracht en de aerodynamica is erop vooruit gegaan, net als de wegligging. Een hybrideversie hadden we dan ook niet nodig.’

Een bekende W16

Centraal achteraan ligt het hart van dit beest: een W16 overgenomen uit de Veyron, met enkele aangepaste details. Met zijn 8-liter motor en 4 turbo's ontwikkelt deze wagen maar liefst een kracht van 1.500 pk en 1.600 Nm. Deze wordt naar de vier wielen overgebracht via een 7-traps automaat met dubbele koppeling.

5 rijmodi

Net zoals de meeste GT’s van dit moment, heeft de Chiron vijf standen om je rijmodus te kiezen. Hiermee bepaal je de aerodynamica via de achtervleugel, de reactiesnelheid van de motor, de maximale snelheid (380 of 420 kilometer per uur), de hoogte van de auto en de afstelling van de elektronica.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km