Ken je de Bugatti EB112 nog?

Een overzicht van de zeer zeldzame Bugatti EB112, die werd voorgesteld op het Motor Valley Fest 2023 in Modena.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 17 mei 2023
  • Straf

Dit is het soort auto dat je maar één keer in je leven ziet. Een model dat in de jaren '90 werd uitgeroepen tot "de mooiste berline ter wereld". Ter gelegenheid van het Motor Valley Fest, was de Bugatti EB112 afgelopen weekend te zien in Modena (Italië).

Hoewel het ontwerp van de EB112 naar hedendaagse maatstaven niet meer zo sterk staat, maakte hij furore bij zijn lancering. Het is dan ook een van de laatste Bugatti's die in Italië zijn ontworpen, in Campogalliano, voor de verhuis van het merk naar de Elzas. Een model '100% Made in Italy' dat kort na de iconische EB110 werd voorgesteld, de supercar die de 110de verjaardag vierde van Ettore Bugatti, de oprichter van het merk.

Enorm zeldzaam

De Bugatti EB112 werd voorgesteld op het autosalon van Genève in 1993. Zijn ronde lijnen, getekend door Giorgetto Giugiaro, stonden in schril contrast met het veel meer rechtlijnige silhouet van de EB110. De Italiaanse designer haalde zijn inspiratie bij de modellen uit de jaren 1930 om deze vierdeurs fastback te tekenen. Met een lengte van meer dan 5 m en een breedte van 1,96 m viel de berline in ieder geval op. En hetzelfde geldt voor zijn motorisatie, met een 6.000 cc grote V12 uit de EB110 die 456 pk en 649 Nm leverde! Daarmee kon de zware limousine in amper 4,3 seconden van 0 tot 100 km/u optrekken, voor een topsnelheid van 300 km/u.


De EB112 die afgelopen weekend werd voorgesteld in Modena is een van de laatste drie overgebleven exemplaren. Het model werd enkele maanden voor het faillissement van Bugatti geproduceerd, waarna het merk werd overgenomen door de Volkswagen-groep. Sindsdien heeft Bugatti nooit meer een berline gebouwd, al was er wel sprake van met de indrukwekkende 16C Galibier uit 2009.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Bugatti.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km