Chevrolet Camaro: 4 cilinders onder de motorkap

Neen, je droomt het niet. Dit monument in de geschiedenis van de Amerikaanse muscle cars dat vandaag aan zijn zesde generatie zit, komt er met een krachtbron die maar vier cilinders telt.

  • Piette François
  • 01 maart 2016

De zesde Camaro-generatie belooft een honderdtal kilogram lichter, iets krachtiger (5%) en 25 procent zuiniger te zijn. Om dat laatste doel te bereiken, zijn de ingenieurs niet over een nacht ijs gegaan en hebben ze gekozen voor een viercilinder. Maar wees gerust, er is ook goed nieuws.

Het onderstel

Natuurlijk blijft de Camaro een achterwielaandrijver. Maar een achterwielaandrijver die nu 94 kg minder weegt én steviger in elkaar zit dan vroeger. De ophanging met meerdere armen garandeert een goede ondersteuning op de weg. Bovendien spreekt Chevrolet over een snellere stuurbekrachtiging en een adaptieve schokdemping, net zoals in de Corvette.

Motoren

Hier vindt zoals gezegd een grote revolutie plaats. Chevrolet introduceert namelijk een viercilinder onder de motorkap van dit model. De tweeliter benzinemotor ontwikkelt dankzij een turbo toch 276 pk en een koppel van 400 Nm. De prestaties zijn allesbehalve belachelijk, aangezien 0 tot 100 km/u minder dan zes seconden duurt. De ingenieurs zeggen ook dat ze grondig aan de akoestiek van de motor gewerkt hebben.   

Naast dit kleine blok prijkt de vorstelijke 6.2 V8. Deze motor, die je ook in de Corvette terugvindt, levert een knap vermogen van 453 pk en 613 Nm koppel. Het blok is beschikbaar in combinatie met een manuele of automatische versnellingsbak en is zuiniger dan vroeger. Chevrolet laat de motor ook ademen via een actieve uitlaat die mooi klinkt bij stevige acceleraties of in vrijloop.

Technologie

De Camaro is niet langer de oude dinosaurus zonder moderne uitrusting. Vandaag heeft hij een multimediasysteem dat verbonden is met het internet en uitgerust is met Apple Car Play en de OnStar-bijstandsdiensten, zoals bij Opel. Tot slot doet de verlichting van het interieur een beroep op led-technologie – een Amerikaans fantasietje.

De basisprijs ligt in de buurt van 40.000 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km