Corvette C8 gaat tot 1.000 pk

Chevrolet heeft heel ambitieuze plannen met zijn nieuwe Corvette.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 24 april 2020
  • Toekomst

Corvette C8 gaat tot 1.000 pk

De nieuwe Corvette C8, de eerste met de motor centraal achterin, is in de VS al even op de markt en komt volgend jaar ook naar Europa. Vandaag is hij enkel verkrijgbaar met een atmosferische 6.2-V8 van 495 pk gekoppeld aan een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. Maar de Amerikanen hebben grootse plannen met het model, zo lezen we op de website TheDrive.com. In 2022 mogen we de Z06-versie verwachten, met een 5.5-V8 afgeleid van de motor die de racewagenversie C8.R aandrijft. Deze achtcilinder zou 600 tot 650 pk ontwikkelen en dezelfde versnellingsbak gebruiken.

Een jaar later komt de Grand Sport met de atmosferische 6.2, maar dan opgevoerd tot 510 pk en met een straffere ophanging. Volgens sommige bronnen klopt deze informatie niet helemaal en wordt de Grand Sport een hybride met een elektromotor op de vooras – zodat dit de eerste vierwielaangedreven Corvette in de geschiedenis wordt – terwijl anderen zeggen dat er nog een aparte hybride versie komt met de naam E-Ray. Die zou een 575 tot 600 pk ontwikkelen.

Corvette C8 gaat tot 1.000 pk

In 2024 komt dan de traditionele krankzinnige topversie ZR1. Die zou de 5.5-V8 van de Z06 kiezen, maar dankzij twee turbo’s zou die liefst 850 pk ontwikkelen. Hij zou verder een actieve stroomlijn en andere technologische innovaties krijgen waardoor dit een echte hypercar moet worden. En helemaal tegen het einde van de carrière van de Corvette, tegen 2025, zou de Zora volgen. Die is genoemd naar Zora Arkus-Duntov, de man die General Motors zo ver zou hebben gekregen om de motor in de Corvette van een positie voorin naar een plaats achterin de auto te verplaatsen. De Zora zou de motor van de ZR1 combineren met een krachtiger versie van het hybride systeem uit de E-Ray en zo aan liefst 1.000 pk komen. Als alles doorgaat natuurlijk, want General Motors verkeert niet in financiële topvorm en de coronacrisis doet de constructeur veel pijn…

Corvette C8 gaat tot 1.000 pk

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: TheDrive.com.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km