Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Wat moet je doen als je eigenaar bent van een betrokken model?
Twee weken geleden startte het Japanse ministerie van Transport een inspectie op de hoofdzetel van Daihatsu, een dochteronderneming van autoreus Toyota, na de onthulling van een groot schandaal waarbij veiligheidstests van de meeste modellen van de constructeur vervalst bleken. Aan de basis van deze bijzondere inspectie ligt een onafhankelijk onderzoek dat bijna 200 onregelmatigheden aan het licht bracht, waarvan sommigen dateren van 1989! Er zijn maar liefst 64 modellen betrokken (waarvan een aantal niet meer in productie zijn), inclusief modellen die door Daihatsu voor Subaru, Mazda en zelfs Toyota zijn geproduceerd.
Daihatsu is de oudste autoconstructeur van Japan. Het bedrijf werd opgericht in 1907 en maakt al sinds 1967 deel uit van de Toyota-groep. Het is een specialist in de productie van compacte modellen (de fameuze kei cars of keijidosha) die van een gunstiger belastingtarief genieten in Japan. Daarmee is het merk perfect complementair met de strategie van Toyota, dat modellen aanbiedt in alle segmenten behalve dat van de kei cars. Als eigenaar van het merk is Toyota natuurlijk ook betrokken bij dit ongeziene schandaal. De door de Japanse overheid opgelegde productiestop treft vier Japanse fabrieken en heeft gevolgen voor meer dan 8.000 toeleveranciers in het land! Een ware aardbeving voor de Japanse auto-industrie.
Hoewel Daihatsu een dikke tien jaar geleden Europa heeft verlaten, rijden er in België nog zo'n 11.000 Daihatsu's rond. Maar er zijn ook nog modellen van andere merken, zoals de Toyota iQ, die heel wat onderdelen en elementen bevatten van de beschuldigde constructeur. Het schandaal heeft de restwaarde van de betrokken modellen op de tweedehandsmarkt al met 25% doen dalen. Gedupeerde eigenaars kunnen zich registreren op de website daihatsuclaim.be. De schadeclaims voor de hele Belgische markt zouden kunnen oplopen tot 11 miljoen euro.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!