De 5 slechtste motoren in de autogeschiedenis

Voor elektromotoren de markt overnemen kijken we nog even naar de goede oude verbrandingsmotor. Nu ja, “goed”: wat zijn de slechtste motoren in de autogeschiedenis? Dit zijn er vijf die niet bepaald uitblonken in betrouwbaarheid.

  • Piette François
  • 12 oktober 2017

TVR Speed 6

De Britse constructeur TVR stond niet meteen bekend om zijn betrouwbare producten. Toen de auto’s nog de geweldige Rover-V8 onder de kap kregen, vielen de kosten onder garantie nog mee. Maar toen het merk besliste om zijn eigen motor te ontwikkelen, een zes-in-lijn met zeer hoog specifiek vermogen, kostte het bakken geld. Meer dan 30.000 kilometer zonder een volledige revisie? Een mirakel.

Oldsmobile 350 diesel

Tussen de Amerikanen en de dieselmotor is er geen grote liefdesgeschiedenis verloren gegaan. Toen Oldsmobile een V8 diesel ontwikkelde als “zuiniger” alternatief voor de klassieke V8 op benzine, leverde dat rampzalige resultaten op. Hij was weinig betrouwbaar of krachtig, en verknoeide het imago van de diesel in de Verenigde Staten voor de volgende decennia.

Facel Vega Facellia viercilinder

Het prestigieuze Franse merk uit de jaren 50 en 60, Facel Vega, stond aanvankelijk vooral bekend om zijn grote GT’s met Chrysler-V8. De Fransen wilden hun gamma uitbreiden en een afgeleide viercilinder te bouwen. Maar niet zomaar eender welke. De motor werd ontwikkeld door het bedrijf Pont-à-Mousson en kreeg een ambitieuze technische fiche, met twee bovenliggende nokkenassen. In de praktijk was de motor niet aangenaam in gebruik en ging hij snel stuk.

Cadillac V8-6-4

Het oorspronkelijke idee was niet slecht: in volle energiecrisis onthulde Cadillac een vooruitstrevende V8 die ook op 6 of 4 cilinders kon draaien wanneer hij minder werd aangesproken. Helaas zorgden de problematische werking en problemen met de oliedruk al snel voor een voorbarig einde van dit – misschien te – vooruitstrevende idee…

Triumph Stag V8

Triumph wilde de Amerikaanse markt op en ontwikkelde een vierzitscabriolet. Bizar genoeg koos het niet voor een van zijn uitstekende zescilinders of de Rover-V8, maar voor zijn zelfontwikkelde V8 die bestond uit twee viercilinders. Het resultaat was een zelfbouwgeheel dat steeds oververhitte…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km