Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Voor elektromotoren de markt overnemen kijken we nog even naar de goede oude verbrandingsmotor. Nu ja, “goed”: wat zijn de slechtste motoren in de autogeschiedenis? Dit zijn er vijf die niet bepaald uitblonken in betrouwbaarheid.
De Britse constructeur TVR stond niet meteen bekend om zijn betrouwbare producten. Toen de auto’s nog de geweldige Rover-V8 onder de kap kregen, vielen de kosten onder garantie nog mee. Maar toen het merk besliste om zijn eigen motor te ontwikkelen, een zes-in-lijn met zeer hoog specifiek vermogen, kostte het bakken geld. Meer dan 30.000 kilometer zonder een volledige revisie? Een mirakel.
Tussen de Amerikanen en de dieselmotor is er geen grote liefdesgeschiedenis verloren gegaan. Toen Oldsmobile een V8 diesel ontwikkelde als “zuiniger” alternatief voor de klassieke V8 op benzine, leverde dat rampzalige resultaten op. Hij was weinig betrouwbaar of krachtig, en verknoeide het imago van de diesel in de Verenigde Staten voor de volgende decennia.
Facel Vega Facellia viercilinder
Het prestigieuze Franse merk uit de jaren 50 en 60, Facel Vega, stond aanvankelijk vooral bekend om zijn grote GT’s met Chrysler-V8. De Fransen wilden hun gamma uitbreiden en een afgeleide viercilinder te bouwen. Maar niet zomaar eender welke. De motor werd ontwikkeld door het bedrijf Pont-à-Mousson en kreeg een ambitieuze technische fiche, met twee bovenliggende nokkenassen. In de praktijk was de motor niet aangenaam in gebruik en ging hij snel stuk.
Het oorspronkelijke idee was niet slecht: in volle energiecrisis onthulde Cadillac een vooruitstrevende V8 die ook op 6 of 4 cilinders kon draaien wanneer hij minder werd aangesproken. Helaas zorgden de problematische werking en problemen met de oliedruk al snel voor een voorbarig einde van dit – misschien te – vooruitstrevende idee…
Triumph wilde de Amerikaanse markt op en ontwikkelde een vierzitscabriolet. Bizar genoeg koos het niet voor een van zijn uitstekende zescilinders of de Rover-V8, maar voor zijn zelfontwikkelde V8 die bestond uit twee viercilinders. Het resultaat was een zelfbouwgeheel dat steeds oververhitte…
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.